E-commerce, Marketing

Zo geeft u klanten de perfecte nazorg

Webwinkel

Heeft u eindelijk nieuwe klanten? Dan wilt u natuurlijk dat deze klanten bij u terugkomen en een positief beeld van uw webshop hebben. Alleen hoe zorgt u daarvoor? En met welke activiteiten houdt u klanten tevreden? 

Als uw klanten een goede ervaring met uw webwinkel hebben, is de kans een stuk groter dat er nog eens een bestelling volgt. Deze positieve ervaring bestaat onder meer uit een snelle levering. Verder zijn tevreden klanten ook een goede ambassadeur van uw webshop. Zij zorgen voor een positieve mond-tot-mondreclame, waarmee ze weer nieuwe klanten bereiken.

Nazorg is essentieel

Met een snelle levering alleen houdt u uw klanten niet tevreden. Een goede nazorg is essentieel. Deze nazorg is een extra service die klanten erg waarderen. Zij voelen zich dan meer verbonden met uw webshop en keren sneller terug. Nazorg gaat om het bieden van een goede service. Dan valt te denken aan:

  • Vragen of alles naar wens is
  • Op uw website tonen wat een klant nog meer met de aankoop kan doen
  • Informatie geven over het onderhoud van het aangekochte product
  • Een goed en duidelijk retourbeleid
  • Een bereikbaar klantenservice
  • Aantrekkelijke kortingsacties
  • Klanten de mogelijkheid geven om ervaringen te delen

Mediakanalen inzetten

Naast het bieden van een goede service is unieke content een middel voor een betere gebruikerservaring en klanttevredenheid. Als u op mediakanalen informatie geeft over onderwerpen in het licht van uw bedrijf dan informeert u klanten ook na hun aankoop. Dit leidt tot een positieve beeldvorming van uw webshop. Klanten zullen dan sneller een extra aankoop doen. Bij het delen van content, reviews en nieuwsberichten is het belangrijk dat u alle mediakanalen inzet. Dit leidt tot een nog grotere binding met uw klanten. Voorbeelden van mediakanalen zijn:

  • E-mail
  • Google
  • Facebook (een eigen pagina van uw webshop)
  • Twitter
  • Instagram

Ook kunt u elke klant de mogelijkheid bieden om zich aan te melden voor een nieuwsbrief. Deze brief gaan dan via e-mail naar klanten. In de nieuwsbrief informeert u klanten over uw nieuwe producten, leuke kortingsacties, mogelijkheden van producten of nieuwtjes van uw webshop.

Vraag klanten om reviews

Heeft u een nieuwe klant? Vergeet dan niet om deze klant om een review te vragen. De beste reclame is een positieve beoordeling. Als de klant niet tevreden blijkt te zijn, dan is dit ook een kans om hem of haar alsnog te helpen en tevreden te stellen.

Leg de focus op klantenbinding en extra verkoop

In de nazorgfase ligt de focus op klantenbinding en extra verkopen. In marketingtermen wordt dit retentie en upselling genoemd. Retentie is gericht op het behouden van bestaande klanten, upselling is klanten stimuleren om extra aankopen bij u te doen. Via Google Analytics kunt u het percentage en aantal terugkerende bezoekers meten. Het geeft ook inzicht in het aantal herhaalaankopen. Met de resultaten weet u of u de juiste marketingmiddelen hebt ingezet of dat de nazorg beter moet.

Previous ArticleNext Article
Sitemap | Privacy beleid | Keurenplein 4 Unit A3636, 1069CD Amsterdam | KvK: 60332247

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten