• info@onlinemarketingassistent.nl
Webwinkel trends 2016
linkbuilding trends
21 oktober 2016 - 11:19, by , in Webwinkel, Comments off

Webwinkel trends 2016De afgelopen jaren is er veel veranderd op het gebied van online winkelen. In de wereld van e-commerce vinden constant veranderingen plaats en sommige trends verdwijnen even snel en abrupt als dat ze opgekomen zijn. Wie succesvol wil zijn, doet er goed aan om de laatste e-commerce trends in de gaten te houden en door te voeren in de webshop. Moet er dit jaar nog meer aandacht besteedt worden aan het verzendproces? Hoe zit het met de mobiele website? De Online Marketing Assistent geeft inzicht in de belangrijkste webwinkel trends in 2016.

Speel in op de behoeftes van de klant

Om als webshop te overleven, moet u begrijpen wat de behoeftes van uw klanten zijn. De voornaamste factoren die meewegen bij een aankoopbesluit zijn productkwaliteit, gratis verzending en gemakkelijk retourneren. De volgende factoren spelen ook mee:

  • Bestelgemak
  • Veiligheid en betrouwbaarheid
  • Reviews van klanten
  • Online advertenties
  • Makkelijke navigatie op de site
  • Prijs
  • Social media
  • Klantenservice
  • Zonder account bestellen?

Om als webwinkel te profiteren, is het handig om te weten welke factoren meewegen tijdens het aankoopproces. Hierop kunt u vervolgens op inspelen, zoals het aanbieden van gratis verzendkosten bij een besteding boven de 50 euro of het gratis retourneren van een bestelling.

Trend 1: Mobiele optimalisatie

Dit jaar is het een must om uw website of webwinkel goed bereikbaar te maken voor mobiele bezoekers. Steeds meer ondernemers passen hun webshop aan voor mobiele bezoekers waardoor dit eigenlijk geen trend meer is maar een must. Sites die nog geen mobiele landingspagina hebben, lopen het risico om klanten te verliezen. Alleen optimalisatie voor mobiel is nog niet genoeg. Veel klanten switchen tijdens het aankoopproces van apparaat, bijvoorbeeld van mobiel naar tablet. Online winkelen zou niet meer gebonden moeten zijn aan één apparaat.

Trend 2: Gratis verzendkosten

Consumenten zijn steeds minder bereid om voor verzendkosten te betalen. Gratis verzending boven een bepaald bedrag is al jaren populair in Nederland en deze trend zet nog steeds door. Waarom 5,95 euro aan verzendkosten betalen als bij een andere webshop de verzendkosten gratis zijn? Als uw webwinkel een goede verzend- en retourstrategie heeft, dan kan dit u extra orders opleveren.

Pakket verzendenTrend 3: Flexibel verzenden

Consumenten stellen steeds meer eisen wat betreft de levering van hun aankoop. Geef de consument zelf de ruimte om te kiezen welke vervoerder het pakketje bij hem of haar aflevert. Bij DHL kunt u bijvoorbeeld kiezen tussen een ochtend of avondlevering of laten bezorgen met de 24-uurs zending van PostNL, DPD, UPS enzovoort. De Same Day Delivery optie wordt ook steeds populairder onder consumenten. Ook voor kleinere webwinkels is het rendabel om deze service aan te bieden. Het is zelfs mogelijk om een pakketje te laten leveren in een pakketkluis op het station voor de werkende mensen die reizen met het openbaar vervoer.

Trend 4: Realtime service

Persoonlijke aandacht vinden klanten fijn. Kleinere webshops zijn veel beter in staat om hun klanten beter te leren kennen, waardoor ze die klanten ook van een betere service kunnen voorzien. Hierbij kan gedacht worden aan een virtuele helpdesk waar klanten direct hun vragen kunnen stellen. Meer webwinkels zullen actief starten met het verzamelen van klantgegevens om het aanbod van de webwinkels op klanten af te stemmen.

Trend 5: Google die uw lokale winkels en winkelvoorraden kent

Als uw winkel online goed zichtbaar is, dan zorgt dat voor meer winkelbezoek. De gegevens van uw winkel voert u in bij Google Mijn Bedrijf. Heeft u een schoenenwinkel in Eindhoven en iemand zoekt op ‘schoenenwinkel Eindhoven’, dan verschijnt uw winkellocatie bij lokaal georiënteerde zoekopdrachten in de Google-zoekresultaten. Het online weergeven van lokale winkelvoorraden krijgt een steeds grotere rol. In het buitenland toont Google Shopping met local inventory ads de winkelvoorraad van een winkel in de buurt op basis van de locatie van de gebruiker. Het zal niet lang meer duren totdat dit ook in Nederland is. Zorg er daarom voor dat uw webwinkel lokaal goed vindbaar is.

Trend 6: De inzet van social media

Naast remarketing en shopping campagnes zijn social media advertenties de belangrijkste methodes om consumenten te bereiken. Op steeds meer social media platformen is het mogelijk om direct via het platform een product te kunnen kopen. Dit kan bijvoorbeeld al op Facebook en Instagram, maar ook Pinterest is dit van plan. Daarnaast wordt social media ook steeds vaker ingezet voor de klantenservice. Whatsapp wordt steeds vaker door bedrijven ingezet voor de communicatie met klanten.

Hulp nodig bij uw webwinkel?

Heeft u behoefte aan meer informatie op het gebied van trends en ontwikkelingen voor webwinkels? Wilt u de vindbaarheid van uw webshop verbeteren met behulp van SEO-technieken? Of wilt u uw webwinkel optimaliseren voor conversie? Bij de Online Marketing Assistent helpen we u graag met uw webwinkel. Neem contact op per telefoon of e-mail zodat wij u verder kunnen helpen.

About author:
Met een achtergrond in marketing & verkoop hield Max de online ontwikkeling altijd in de gaten. Na het runnen van een aantal webshops volgde al snel enkele online marketing opdrachten voor zowel kleine als grote bedrijven. Dit heeft er toe geleid dat Online Marketing Assistent nu de uitkomst is voor MKB ondernemers die wel wat hulp bij online marketing kunnen gebruiken.

Tips & Tricks

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten