Content

Webteksten schrijven: hoeveel woorden?

Uit hoeveel woorden moeten mijn website teksten bestaan? Het is een vraag, waarover veel wordt gediscussieerd. Sommige marketeers zweren bij een tekst van 350 woorden, terwijl anderen liever gaan voor een artikel van minimaal 1000 woorden. Maar wat is nu de ideale lengte voor een tekst op het internet? Bepaalt het aantal woorden de positie in de zoekmachines? Zorgt meer tekst echt voor een hogere ranking in Google? Of maakt het helemaal niet uit hoeveel woorden een tekst heeft?

Gebruik niet meer woorden dan nodig

Een korte, bondige tekst is altijd goed. Maar wat wordt verstaan onder kort? Is 300 woorden kort genoeg? Of kunt u beter kiezen voor 500 woorden, omdat u dan vaker de keywords gebruikt, zodat u beter scoort in Google? Onze ervaren tekstschrijvers gebruiken gemiddeld rond de 500 woorden voor een landingspagina. Wij zijn van mening dat er geen ideaal aantal woorden per pagina bestaat. Het gaat erom dat de bezoeker de informatie krijgt waar hij of zij naar op zoek is. Het is onnodig om lange lappen tekst te bedenken om aan een minimum aantal woorden te voldoen. Hierdoor wordt de tekst minder goed leesbaar en interessant.

De inhoud is het belangrijkst

Het gaat niet zozeer om hoeveel woorden u schrijft, maar wat u schrijft. Een producttekst moet duidelijk maken welke eigenschappen een product heeft. Een landingspagina vraagt om een ander soort tekst. Het is belangrijk om de lengte van de webtekst aan te passen aan het type tekst. Zoekmachines hebben namelijk wel voldoende informatie nodig om uw tekst te indexeren, oftewel: het best mogelijke antwoord op de vraag van haar gebruikers te geven. Google kan de pagina beter indexeren als er meer tekst op staat. Deze content is bij voorkeur interessant, makkelijk leesbaar, deelbaar en waardevol, want u schrijft de tekst vooral voor uw bezoekers en niet voor de zoekmachine.

Wat vindt Google?

Google stelt geen regels aan het aantal woorden. De zoekmachine vindt andere criteria belangrijk, namelijk:

  • Relevantie – krijgen bezoekers antwoord op hun vragen?
  • Originaliteit – is de content uniek? Hoeveel concurrentie is er?
  • Populariteit – wordt de pagina veel gedeeld op social media? Zijn er veel backlinks?

Wat zeggen online marketeers?

Er zijn marketeers die korte teksten kwalitatief sterker vinden, maar er zijn ook tekstschrijvers die achter ‘meer woorden is beter’ staan. Zo vindt Frankwatching dat het gaat om de inhoud, de opmaak en of de website responsive is. Zo wordt de tekst vaker gedeeld met meer traffic en een hogere ranking in Google tot gevolg. Auteur Gerry McGovern is ervan overtuigd dat mensen bij een langere tekst sneller afhaken. Volgens McGovern blijft slechts 20 procent van de bezoekers hangen bij teksten van 1000 woorden of meer. Slagter Media is een andere mening toegedaan: meer woorden is beter. De kans is namelijk groter dat een tekst raak schiet qua informatie als de tekst ook meer woorden bevat. Toch gaat het wel om de kwaliteit, meent Slagter Media. Een hogere kwaliteit van een tekst zorgt voor meer links, meer verkeer en dus een hogere ranking in Google. SEO-expert Patrick Wessels vindt dat de lengte van een tekst moet zijn afgestemd op de inhoud en de doelgroep.

Wat is nu beter?

De algoritmes van Google veranderen vrijwel iedere dag. Niemand weet dus precies waar een tekst aan moet voldoen om als beste te scoren. Met een lange tekst schiet u sneller raak, maar dit komt de kwaliteit en de inhoud niet altijd ten goede. Natuurlijk hangt de lengte van een tekst ook af van de wensen van uw bezoekers. Lezen zij graag uitgebreide artikelen? Dan deelt u grotere verhalen. Hoe beter een tekst aansluit op de wensen van uw bezoekers, hoe beter zij de pagina waarderen en hoe meer zij uw pagina delen. Dit leidt weer tot een hogere positie in Google.

Schrijf teksten die gewaardeerd worden

Wij adviseren u: ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. Schrijf een tekst, waarin alle mogelijke vragen van uw bezoeker worden beantwoord. Richt u tijdens het schrijven op deze bezoekers en niet op het scoren in Google. Een tekst die gewaardeerd wordt door uw bezoekers zorgt uiteindelijk vanzelf voor meer links en uiteindelijk voor een hogere ranking. Uiteraard kunt u één van onze ervaren tekstschrijvers inhuren voor het schrijven van uw webteksten. Wij zorgen ervoor dat de tekst relevant en interessant is voor uw bezoekers en we schrijven de tekst zo dat het verhaal goed scoort in Google. Neem voor meer informatie contact op met uw Online Marketing Assistent.

Previous ArticleNext Article
Sitemap | Privacy beleid | Keurenplein 4 Unit A3636, 1069CD Amsterdam | KvK: 60332247

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten