Content, Marketing

Vertel uw verhaal met storytelling

Verhalen vertellen is iets wat we dagelijks doen in het leven. Ook bedrijven vinden het belangrijk om een verhaal te hebben. Wat maakt een bedrijf bijzonder? Hoe is een bedrijf gekomen tot waar het nu is? Grote kans dat u wel eens gehoord heeft van het begrip corporate storytelling: het vertellen van verhalen in het bedrijfsleven. Een goed bedrijfsverhaal moet geloofwaardig zijn, authentiek overkomen en waarin iedereen zich in kan herkennen. Dat is waar het omdraait bij storytelling. Maar hoe werkt het precies? Hoe doen bedrijven hun voordeel met storytelling? De Online Marketing Assistent legt uit hoe u een goed verhaal over uw bedrijf vertelt.

Waarom als bedrijf verhalen vertellen?

Het doel van corporate storytelling is het verbinden van mensen aan het bedrijf. Een verhaal creëert gemeenschappelijkheid, roept emoties op, inspireert en zet mensen in beweging. Storytelling brengt het verhaal van een bedrijf tot leven. Een goed verhaal is beter te onthouden dan een rijtje met droge feiten. Daarom gebruiken veel bedrijven en merken dit communicatiemiddel om hun boodschap in te verpakken. Een authentiek bedrijfsverhaal heeft ontzettend veel waarde voor een bedrijf. Bedrijven met een krachtige corporate story zijn productiever, innovatiever, gewilder op de personeelsmarkt, geliefder bij de klant en consument en aantrekkelijker voor stakeholders.

Hoe vertelt u een goed verhaal?

Het is belangrijk om goed na te denken over de structuur van uw verhaal. De manier waarop u het verhaal vertelt, bepaalt of u uw lezers weet te interesseren. Het is best moeilijk om een verhaal in een aantrekkelijke vorm te schrijven. Is dit niet uw specialiteit, laat het dan opschrijven door een goede copywriter. Een verhaal bevat altijd een begin, een midden en een eind. Daarnaast heeft een verhaal altijd een plot. Welke boodschap moet straks bij uw lezers blijven hangen? Het is de clou van het verhaal.

Een verhaal begint met een situatie. Allereerst schets u een zo concreet en herkenbaar mogelijk beeld van de bestaande situatie van de hoofdpersoon. Doe dit op een manier waarmee u uw lezer direct weet te boeien. Daarna wordt duidelijk met welk probleem de hoofdrolspeler zit. De situatie lijkt uitzichtloos totdat er een oplossing komt. De manier waarop de hoofdpersoon laat zien hoe hij met zijn dilemma omgaat, laat juist zijn ware aard zien. Een verhaal heeft altijd te maken met een dilemma en een uitdaging. De worsteling van de hoofdpersoon in het verhaal is belangrijk, want het zorgt ervoor dat de lezers zich gemakkelijk in het verhaal kunnen herkennen.

Vergeet deze 5 essentiële elementen niet

Als u begint met schrijven, dan moet u vooral de volgende 5 elementen niet vergeten.

  1. Een held. Elk goed verhaal heeft een held nodig. Het is de hoofdpersoon waar onze aandacht naar uit gaat.
  1. Empathie. Er moet een band ontstaan tussen de hoofdpersoon en de lezers. Ze moeten met de held kunnen meevoelen, dit kan bijvoorbeeld medelijden of sympathie zijn.
  1. Uitdaging. Zoals eerder gezegd moet de hoofdpersoon een uitdaging of dilemma hebben. Het doel wat hij of zij heeft, moet moeilijk te realiseren zijn. De lezers moeten zien dat de hoofdpersoon ergens mee worstelt, anders roept het ongeloofwaardigheid en irritaties op.
  1. Conflict. De hoofdpersoon moet keihard strijden om die uitdaging te behalen. Hoe groter die obstakels lijken te zijn, hoe meer emoties dit bij de lezer oproept.
  1. Moed. De held moet alles op het spel zetten om het doel te bereiken.

Als uw verhaal al deze elementen bevat, dan kunnen uw lezers zich herkennen in de hoofdpersoon en met hem of haar verbinden. Corporate storytelling zorgt voor verbinding met het bedrijf.

Inspiratie voor storytelling

Misschien heeft u op dit punt geen flauw idee waar u over moet schrijven, maar het is eigenlijk heel simpel. Wat vertelt u op een verjaardag aan anderen over uw bedrijf? Als het verhaal goed verteld is, dan blijft het hangen bij de lezer en krijgt het een waardevolle betekenis. De mooiste corporate stories vindt u op de werkvloer bij collega’s, klanten of leveranciers. Daarnaast is het handig om continu input te verzamelen. Komt u ergens een interessant artikel tegen of een opmerkelijke quote? Bewaar alles waarvan u denkt dat dit later nog eens van pas kan komen. Weet u niet waar u over kan schrijven, bekijk dan het verzamelde materiaal door voor inspiratie. Storytelling is een belangrijk onderdeel van contentmarketing.

Hulp nodig met uw corporate storytelling?

Heeft u hulp nodig met uw bedrijfsverhaal? Lukt het u zelf niet om uw verhaal ijzersterk op papier te krijgen? De Online Marketing Assistent helpt u graag op weg. Neem contact met ons om te kijken of wij iets voor u kunnen betekenen. We zijn bereikbaar per telefoon of e-mail.

Previous ArticleNext Article
Sitemap | Privacy beleid | Roede 13, 8539 SL Echternerbrug | KvK: 60332247 | 06 – 43 57 55 02

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten