
SEO is en blijft een belangrijke term in de online marketingwereld. Het is cruciaal om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op dit gebied. Waar gaat het in de toekomst heen? Wat houdt SEO voor de toekomst in? Om uw website constant te optimaliseren voor SEO, moet u de SEO wereld continu in de gaten houden. De zoekmachines worden steeds slimmer en er vinden aan de lopende band veranderingen plaats. Wie zijn huidige SEO-strategie niet aanpast op de nieuwe ontwikkelingen, mist mooie en winstgevende kansen. De Online Marketing Assistent geeft u handige SEO tips voor de toekomst.
Geen toptermen, wel longtail
Allereerst moeten we stoppen met het focussen op toptermen. Veel bedrijven gebruiken deze toptermen zodat ze hoog eindigen in Google wanneer iemand op deze zoekwoorden zoekt. Het probleem is dat deze termen veel te algemeen zijn. Hoeveel levert de vindbaarheid van deze termen echt op? Als u met zulke toptermen in de toppositie van Google gevonden wilt worden, dan moet u veel geïnvesteerd hebben in SEO en over een sterk linkprofiel beschikken. Zeker voor kleine en middelgrote bedrijven is het slim om de toptermen links te laten liggen en aan de slag te gaan met longtail.
Wat is longtail?
Bij longtail gebruikt u minder populaire begrippen als zoektermen. Een voorbeeld van een topterm is ‘leren tas’, bij longtail wordt de zoekterm ‘bruine leren tas met hengsel en rits’. Mensen die op de laatste zoekterm zoeken, zijn niet meer bezig met oriënteren maar weten veel beter waarnaar ze op zoek zijn. Mensen die deze specifieke zoekopdrachten doen, leveren u waarschijnlijk sneller omzet op. Daarnaast is het vindbaar worden op zulke zoektermen veel eenvoudiger dan gevonden worden op toptermen.
U moet uw thema’s en subthema’s waar u op gevonden wilt worden in kaart brengen en eigenlijk voor elk thema een aparte pagina aanmaken. Deze pagina’s moeten in de navigatiestructuur van uw website zitten. Daarnaast moet u bedenken welke belangrijke trefwoorden bij elk thema en subthema passen. Daarna verwerkt u deze trefwoorden tot een relevante samenhangende tekst waar bezoekers veel informatie uit kunnen halen. Begin klein met ongeveer 10 tot 20 pagina’s.
SEO-factoren die belangrijk worden
Naast het gebruik van longtail spelen er een aantal andere factoren mee die relevant zijn voor SEO in de toekomst. De zoekmachines blijven werken aan de algoritmes om steeds relevantere zoekresultaten voor te schotelen. We hebben de belangrijkste SEO-factoren voor de toekomst op een rijtje gezet.
Tip 1: Mobiele gebruiksvriendelijke website
Het internet wordt op dit moment vaker bezocht via mobiele apparaten dan via de computer of laptop. Het zoekmachinegebruik op mobiele telefoons blijft exponentieel stijgen waardoor dit een belangrijke factor is om mee te nemen in uw SEO-strategie. Zorg ervoor dat uw website gebruiksvriendelijk is voor mobiele apparaten want naar verwachting wordt het mobiele algoritme steeds belangrijker.
Tip 2: Houd de inhoud up-to-date
Zorg ervoor dat de inhoud van uw website up-to-date is. Het regelmatig aanleveren van nieuwe, relevante content doet het niet alleen goed bij uw bezoekers, ook Google vindt het fijn. Het aanleveren van verse informatie kunt u heel goed doen door een blog bij te houden.
Tip 3: Gebruikersdata
Wees bewust van het gedrag van uw bezoekers. Wat is de gemiddelde tijd dat ze op uw website blijven? Google bepaalt onder andere of uw website goede content bevat en of de content bezoekers engageert door hier naar te kijken.
Tip 4: Leesbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en design
De zoekmachines worden steeds slimmer, waardoor u geen onsamenhangende verhalen kunt plaatsen waarin u gebruik maakt van zoveel mogelijk relevante zoekwoorden. De bedoeling is om een waardevolle tekst te maken waarin de zoektermen op een natuurlijke wijze zijn verwerkt. Daarnaast is het gebruik van afbeeldingen en video’s een meerwaarde voor uw website, waar u tevens ook op gevonden kunt worden door er bepaalde zoektermen aan te hangen.
Tip 5: Sociale feedback
In de toekomst zullen de positieve en negatieve feedback zwaarder doorwegen voor zoekmachines. Hierbij kunt u denken aan het delen van uw berichten op social media, aan reviews op Google en aan de integratie van comments.
Het meten van resultaten
Leveren uw inspanningen daadwerkelijk rendement op? U kunt per pagina de bezoeken, omzet en transacties bijhouden zodat u een duidelijk beeld krijgt van uw SEO-strategie. Hierdoor weet u ook precies aan welke punten u nog moet werken om er uiteindelijk meer rendement uit te halen.
Uitbesteden aan de Online Marketing Assistent
Kan de Online Marketing Assistent u helpen op het gebied van SEO? Of bent u benieuwd of uw website voldoet aan de verwachtingen rondom SEO voor de toekomst? Neem contact met ons op zodat wij kunnen kijken of we iets voor u kan betekenen. Wij zijn bereikbaar per telefoon en e-mail.