• info@onlinemarketingassistent.nl
SEO trends 2016
Instellignen
21 oktober 2016 - 13:14, by , in SEO, Comments off

SEO trends 2016Natuurlijk wilt u ook in 2016 goed blijven scoren met uw SEO strategie. Op het internet zijn honderden tips te vinden, maar welke trends zijn echt belangrijk? Hoe blijft u een toppositie behouden in Google en hoe voorkomt u een daling? Het is een must om bovenop de SEO trends te zitten aangezien sommige trends en ontwikkelingen even snel verdwijnen als dat ze opgekomen zijn. Dat is zonde, want u wilt natuurlijk geen enkele kans mislopen. Om te zorgen dat de belangrijkste trends niet aan u voorbij varen, zetten we de belangrijkste punten voor u op een rijtje. De Online Marketing Assistent geeft inzicht in de 11 belangrijkste SEO trends in 2016.

Trend 1: Mobiel wordt nog belangrijker

Mobiele optimalisatie wordt belangrijker dan desktop optimalisatie. Steeds meer bezoekers komen op uw website via een mobiel apparaat. Google geeft de voorkeur aan websites die zich aanpassen aan mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. Het zal ons niet verbazen als de niet-mobiel vriendelijke websites in 2016 nog verder naar beneden zakken in de zoekresultaten. Een niet-mobiel vriendelijke website roept veel ergernis op bij de mobiele gebruikers. En dat is het laatste wat Google wil. Het gebruiksgemak voor de zoeker in Google staat namelijk centraal voor de zoekmachine.

Trend 2: Long tail zoekwoorden

Lange zoekwoordcombinaties (long tail) van 4 of meer woorden worden nog invloedrijker. Kies wat vaker voor long tail zoektermen met wat minder zoekvolume, maar dus ook gemiddeld minder concurrentie. Zo kunt u zich onderscheiden van de concurrenten. Voor kleine bedrijven is dit zeker een must, aangezien het voor deze bedrijven vaak moeilijk is om te scoren met zwaar beconcurreerde zoekwoorden.

Trend 3: Killer content

Ga op zoek naar vragen die binnen uw doelgroep leeft. De content die u schrijft, moet antwoord geven op deze vragen. Geef geen oppervlakkig antwoord, maar ga zelfs verder dan het beantwoorden van de vraag. Laat uw kennis zien aan uw doelgroep. U kunt ook op Google zoeken naar antwoorden. Type een zoekwoord in wat past bij uw bedrijf en kijk wat voor suggesties de zoekmachine automatisch geeft. Hierop kunt u weer gemakkelijk op inspelen.

Trend 4: Gesproken zoekopdrachten

Meer zoekopdrachten in de zoekmachines gaan via mobiele apparaten. Het is bekend dat er steeds meer gezocht wordt via gesproken zoekopdrachten. Naar verwachting gaan de gesproken zoekopdrachten toenemen in 2016. Mensen die gebruik maken van gesproken zoekopdrachten gebruiken vaker de long tail zoekwoorden. Nog een extra reden om te focussen op long tail.

Trend 5: Stimuleren van interactie

Interactie met uw bezoekers en klanten is erg van belang. Het zorgt namelijk voor binding met de bezoeker. Daarnaast zorgen reacties voor een constante nieuwe stroom aan content. Deze nieuwe content wordt weer opgenomen door Google.

Trend 6: SEO op lokaal niveau

Wanneer uw bedrijf vooral op lokaal niveau werkt, is een lokale SEO aanpak relevanter dan ooit. Dit komt omdat smartphones hun gebruikers heel makkelijk en snel in staat stellen om informatie te vinden over zaken in hun directe omgeving. Vergeet daarom niet uw gegevens in te voeren in Google Mijn Bedrijf. Wanneer iemand zoekt op uw categorie en plaatsnaam (bv. schoenenwinkel Eindhoven), dan verschijnt uw bedrijf aan de rechterkant van de zoekresultaten.

Trend 7: Lange, uitgebreide artikelen

Op internet is het de norm om korte artikelen te schrijven van ongeveer 350-500 woorden. Dat is om de aandacht van de lezer vast te blijven houden. Maar mensen vinden het steeds interessanter om boeiende, lange artikelen te lezen, mits dit op een gestructureerde manier is ingedeeld. De websites die in de top 3 van Google staan bevatten gemiddeld meer woorden dan websites die op plek 9 of 10 staan.

seo factorenTrend 8: Opbouwen van een goede online reputatie

Een goede reputatie blijft een belangrijke factor voor SEO. Als uw website geen goede reputatie heeft, dan zal het nooit in de top van Google belanden. De website reputatie bestaat uit een mix van positieve en negatieve invloeden. Het opbouwen van een goede reputatie is een continu proces. Recensies in Google doen het ook zeker goed om hoog te scoren in de zoekmachine.

Trend 9: Keywords blijven van betekenis

Google heeft inmiddels een uitgebreid algoritme waardoor alleen het gebruik van keywords in de titels en meta description allang niet meer voldoende is. In deze tijd is het niet alleen belangrijk om gevonden te worden op zoektermen, maar ook op synoniemen daarvan. Het zoekwoord in combinatie met een aantal synoniemen zorgt voor een beter resultaat.

Trend 10: Video content wordt steeds belangrijker

Doordat smartphones steeds invloedrijker worden in ons leven, maken we ook meer gebruik van video’s. Op een smartphone kijken we namelijk liever naar een video dan dat we een tekst lezen. Zo is de populariteit van Vine en Snapchat het afgelopen jaar enorm gegroeid. Google heeft daarom video advertenties ook al weergegeven in de zoekresultaten. Het is dan ook goed voor uw SEO strategie om video’s te maken en te uploaden naar Youtube om die vervolgens naar uw website te embedden.

Trend 11: De laadsnelheid van uw website

In dit tijdperk hebben mensen steeds minder geduld met wachten. Een website die niet snel genoeg laadt, wordt vaak weg geklikt om naar de concurrent te gaan. Dat de laadsnelheid meespeelt in de ranking van Google lijken veel bedrijven te vergeten. Google geeft de voorkeur aan websites die in minder dan 5 seconden laden.

Hulp nodig bij uw SEO strategie?

Heeft u behoefte aan meer informatie op het gebied van trends en ontwikkelingen voor SEO? Wilt u de vindbaarheid van uw website verbeteren door middel van SEO-technieken? Bij de Online Marketing Assistent helpen we u graag met de onpage SEO van uw website. Neem contact op per telefoon of e-mail zodat wij u verder kunnen helpen.

About author:
Met een achtergrond in marketing & verkoop hield Max de online ontwikkeling altijd in de gaten. Na het runnen van een aantal webshops volgde al snel enkele online marketing opdrachten voor zowel kleine als grote bedrijven. Dit heeft er toe geleid dat Online Marketing Assistent nu de uitkomst is voor MKB ondernemers die wel wat hulp bij online marketing kunnen gebruiken.

Tips & Tricks

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten