
Relevante teksten en visuals op een website worden voor SEO nog belangrijker in 2018 dan het dit jaar al was. Google kijkt in 2018 of de zoekopdracht overeenkomt met de intentie van de website en de URL. Het gaat steeds meer om branche-eigen rankingfactoren en minder om algemene rankingfactoren. Content, techniek en linkbuilding blijven in 2018 belangrijk. Maar, waar begin je qua relevante inhoud? En hoe verhoudt zich dat tot ‘jouw’ sector?
Mediabedrijven blijken al relevant
De content op websites van mediabedrijven blijkt relevanter dan die op websites van andere ondernemingen. Het is namelijk content gericht op de gebruikersintentie. En juist dat moeten SEO-specialisten anno 2018 nastreven, zo zegt Frankwatching. Logischerwijs is de sociale interactie op mediawebsites groot. Wat ook opvalt is dat er op een mediawebsite vaak meer woorden staan dan op de gemiddelde webpagina.
Financiële sector doet het al goed
Relevantie zit wel snor in de financiële sector, zo blijkt uit het Searchmetrics-onderzoek. Van de top 20 van financiële websites scoren al deze pagina’s hoog op relevantie, waardoor het doel voor 2018 eigenlijk al is gehaald. Ook laden de sites een seconde sneller dan een gemiddelde website. Websites in de financiële sector, die het goed doen, kennen een goede headingstructuur met H1- en H2-koppen en doen het beter dan pagina’s die dat niet hebben toegepast.
E-commerce moet aan de bak
Webwinkels kunnen meer uit social media halen. Uit een onderzoek van Searchmetrics blijkt dat webshops in de eerste twintig Google-zoekresultaten iets met social media doen, die eronder doen er niets mee. Wat webwinkels nog kunnen leren, is dat de e-commerce-top 10 in Google iets doet met opsommingstekens. Ook gebruiken webwinkels op de eerste Google-pagina tot 70 procent meer interne links dan andere websites. Daarnaast staat bij meer dan de helft van de webwinkels in de Google-top 20 de informatie boven de ‘paginavouw’.
De reissector moet focussen op mobiel
In de reisbranche ligt de relevantie van websites hoger dan waar dan ook. Toch is er een focus nodig op click-through-rate, bounce-rate en de technische optimalisatie, zeker die op de mobiele telefoon. In de reisbranche maken zo’n 38 procent van de bedrijven, die op de eerste pagina van Google belanden, gebruik van visuals van 200 x 200 pixels. In de lijsten op websites van reisorganisaties staan ook meer opsommingen dan op websites in andere takken van sport. Opvallend: reisbedrijven in de bovenste Google-zoekresultaten gebruiken veel minder vaak een populair zoekwoord dan ondernemingen in andere takken van sport. Hieruit zou je kunnen afleiden dat het gebruik van exacte zoektermen minder belangrijk is geworden.
Voice Search neemt een vlucht
Voice Search neemt in 2018 een vlucht. De meesten kennen deze vorm van kunstmatige intelligentie van Siri, een app op de mobiele telefoon. Siri kan je een zoekopdracht geven, maar die is anders dan via een zoekmachine en begint veelal met: “ik zoek”. Dat is een uitdaging voor SEO. Voice search gebeurt met langere en meer natuurlijke zinnen dan het zoeken met korte zoektermen via de computer. Google heeft een variant op Siri ontworpen: Google Home. De mogelijkheden van dit kleine apparaat worden in 2018 verder uitgewerkt. Een paar tips voor de vlucht naar kunstmatige intelligentie:
- Gebruik niet te veel moeilijke woorden in je content
- Gebruik korte zinnen en ‘overgangswoorden’
- Geef antwoord op vragen
Conclusie
Relevante content wordt voor SEO steeds belangrijker, zoveel is wel duidelijk. Interactie bij uitingen blijft ook een aandachtspunt. Zo doen veel webwinkels nog te weinig met social media. Voice search neemt een vlucht in 2018. Dat vereist een duidelijke communicatie. Houd onze blog in de gaten over veranderingen in SEO voor volgend jaar.