• info@onlinemarketingassistent.nl
Selecteer de juiste zoektermen
Zoektermen selecteren
21 oktober 2016 - 12:09, by , in SEO, Comments off

Zoektermen selecterenWordt uw website niet goed gevonden op Google? Maakt u dan wel gebruik van de juiste zoektermen? U kunt namelijk alleen maar scoren in de zoekmachines als u de juiste zoekwoorden heeft geselecteerd. De kunst is om ervoor te zorgen dat uw website in de eerste 10 resultaten terecht komt voor een bepaalde zoekterm of meerdere zoektermen. Voor een succesvol SEO-traject begint u met het vinden, selecteren en analyseren van de juiste zoekwoorden voor uw website of campagne. Deze eerste stap is heel belangrijk om tot de toppositie van Google te behoren. In dit artikel alles over een gedegen zoekwoorden onderzoek.

Inventariseren

Voordat u aan de slag kunt, moet u eerst onderzoeken op welke zoektermen uw website momenteel gevonden wordt. Daarvoor kunt u gebruik maken van de handige tool Google Search Console. Hierin kunt u zien via welke zoektermen bezoekers op uw website terecht komen. De gegevens die u krijgt, zijn heel uitgebreid. Zo kunt u informatie krijgen over het maandelijks zoekvolume, de klikken naar uw website en uw gemiddelde positie. Tip: vergeet niet om een nulmeting te doen van uw huidige SEO-prestaties zodat u achteraf het onderzoek kan evalueren.

Brainstormen

Bij deze fase gaat u aan de slag met brainstormen. Bedenk mogelijke zoektermen die u zelf als consument zou gebruiken of vraag aan klanten, vrienden of familie op welke woorden ze zullen zoeken om bij uw website uit te komen. Noteer de zoekwoorden waarvan u denkt dat ze bruikbaar zijn voor uw tekst. Vervolgens kunt u deze zoekwoorden testen in Google. De zoekmachine geeft vaak suggesties aan voor een zoekterm. Dit zijn dus waarschijnlijk zoekwoorden die mensen veel gebruiken. Ook de advertenties boven en onder de zoekresultaten zijn handig om naar te kijken. Deze adverteerders hebben vaak veel onderzoek gedaan naar welke zoekwoorden goed werken. Vergeet vooral niet de long tail zoekwoorden mee te nemen. Het zoekvolume op long tail termen is weliswaar lager, maar voor kleine ondernemers erg waardevol. Het zoekvolume zegt natuurlijk niet alles over het gevonden worden op Google.

AnalyserenZoekwoordvolume

Als het goed is, heeft u nu een lijst met zoekwoorden waarvan u denkt dat uw doelgroep die gebruikt om naar
uw onderwerp te zoeken. Nu moet u gaan controleren hoeveel zoekvolume deze woorden hebben. Dat kan in een gratis keyword tool, zoals die van Google Adwords. Het laat zien hoeveel mensen zoeken op de door u gekozen zoekwoord. Ook zijn er talloze betaalde tools waarmee u nog meer inzicht krijgt over uw zoekterm.

Vergelijken met de concurrentie

Natuurlijk wilt u met uw website tot de toppositie in Google behoren. Maar daarvoor moet u eerst weten hoe sterk de concurrentie is. Allereerst is het verstandig om te kijken naar de domein rank van uw eigen domein. Hoe hoger uw DR, hoe meer kans u heeft om tot de top 10 te behoren met zwaar beconcurrerende zoekwoorden. Ook heel belangrijk zijn het aantal backlinks die de pagina’s hebben. Als er meerdere pagina’s tot de top 10 behoren zonder backlinks, dan is het realistisch om goed te scoren. De websites die wel backlinks hebben, kunt u analyseren. Backlinks afkomstig van een website met een hoge DR zijn lastig voorbij te streven, maar backlinks van websites met een lage DR zijn vaak goed in te halen. U zult dus veel tijd moeten besteden aan linkbuilding. Kijk ook eens of de concurrenten het zoekwoord hebben opgenomen in de title tag. Als dit niet het geval is, dan heeft u een grote voorsprong op uw concurrenten. Het opnemen van het zoekwoord in de title tag is een van de belangrijkste factoren van onpage SEO.

Evalueren

Nadat het zoekwoordenonderzoek is afgerond, bent u nog niet klaar. Monitor de resultaten en bedenk op basis daarvan acties. Evalueer de inspanningen en de resultaten ten opzichte van de nulmeting. Hebben de zoekwoorden hun werk gedaan? Zijn er bezoekers op uw website terecht gekomen die op uw zoektermen hebben gezocht? Dat kunt u allemaal terugvinden in Google Search Console of Google Analytics. Heeft u niet het gewenste resultaat behaald met uw termen? Start dan het proces opnieuw, of schakel eventueel een SEO professional in met verstand van zaken.

Hulp bij de juiste zoektermen

Het selecteren van de juiste zoektermen voor uw website of artikel is een heel proces. Gaat u uitzoeken welke zoektermen passen bij uw doelgroep en welke zoekwoorden nog niet goed benut zijn door uw concurrenten? De Online Marketing Assistent levert ook diensten op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Voor meer informatie of advies kunt u telefonisch contact met ons opnemen. Ook op een mailtje via het onderstaande contactformulier reageren wij snel.

About author:
Met een achtergrond in marketing & verkoop hield Max de online ontwikkeling altijd in de gaten. Na het runnen van een aantal webshops volgde al snel enkele online marketing opdrachten voor zowel kleine als grote bedrijven. Dit heeft er toe geleid dat Online Marketing Assistent nu de uitkomst is voor MKB ondernemers die wel wat hulp bij online marketing kunnen gebruiken.

Tips & Tricks

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten