Schrijf succesvolle content met een heldere tekststructuur
nieuwsbrief inhoud
11 June 2018 - 8:21, by , in Content marketing, Webteksten, Comments off

Een tekst schrijven bestaat uit de juiste informatie verzamelen en zo snel mogelijk starten met je tekst. Of toch niet? Neem een stapje terug en leg de focus op een heldere tekststructuur. Zo krijg jij de gelegenheid om je tekst niet alleen overzichtelijk te maken voor het publiek dat de tekst snel wil doornemen, maar ook nog eens te laten voldoen aan alle eisen op het gebied van SEO. Tegelijkertijd zorg je er ook direct voor dat je content goed vindbaar is in de zoekmachines.

nieuwsbrief inhoud

Een goede voorbereiding

Om er maar gelijk even een cliché in te gooien: een goede voorbereiding is het halve werk. Dit gaat zeker op voor sterke teksten. Als het goed is, heb je al een lijstje met bepaalde keywords. Dit zijn termen waarop jij graag gevonden wilt worden via de zoekmachines. Deze kun je eventueel nog aanvullen met wat extra onderzoek, bijvoorbeeld via de zoekwoordplanner van Google. Maar maak het jezelf niet al te moeilijk door te veel van deze termen te gebruiken. Heb je nog geen lijstje met zoektermen? Dan lees je hierover later meer. Verdiep je daarnaast eerst in de doelgroep en wat je wil bereiken met je tekst. Dit doe je door jezelf onder andere de volgende vragen te stellen:

 

  • Wie is je publiek? Bestaat deze uit mannen of vrouwen? Of juist allebei? En welke leeftijd hebben zij en op welke manier moet jij ze dus aanspreken in je tekst? Welke demografische gegevens heb je nog meer nodig om je doelgroep gericht te bereiken?
  • Wat is de voornaamste boodschap van mijn tekst? Wil ik een veelgestelde vraag beantwoorden? De lezers op de hoogte brengen van het laatste nieuws van mijn branche? Is het een informatieve pagina voor mijn website? Of is er sprake van een andere belangrijke boodschap?
  • Kan ik mijn tekst gelijk schrijven, of heb ik nog meer informatie nodig? En waar ga ik deze informatie vinden?

 

Wanneer je deze antwoorden hebt op deze vragen, ben je weer een stapje verder in je voorbereidingen. Nu komt er nog een extra stap, waardoor het straks steeds eenvoudiger wordt om de rest van de tekst in te vullen.

seo-url

Leest ‘ie het of leest ‘ie het niet?

Maak van tevoren een raamwerk van je uiteindelijke tekst. Dit helpt je niet alleen om de gevonden informatie in te delen, maar ook om de aandacht van de lezer te trekken. Binnen een tekst krijg je hier namelijk een aantal keer de kans voor:

 

  • Titel
    Met de titel van je tekst trek je de aandacht van de lezer. Zet in dit geval daarom ook even een tekstueel stapje meer. Wanneer je een tekst over de voordelen van een grasmaaier schrijft, is ‘De voordelen van een grasmaaier’ wellicht de eerste titel die bij je opkomt. Maar is het ook echt origineel? Nee, waarschijnlijk niet. Maak er daarom iets creatiefs van. Bedenk ook wel termen nog meer bij je opkomen wanneer je aan een bepaald woord denkt. Wat dacht je in dit geval van de titel ‘Een grasmaaier houdt het gras groener aan jouw kant’?
  • De inleiding
    De eerste alinea van je tekst en de titel zijn een team wat betreft de aandacht van de lezer trekken en behouden. Een opsomming van wat droge feiten kan je daarom beter vermijden. Schets in plaats daarvan bijvoorbeeld een situatie of prikkel de lezer door een kwestie naar een bepaalde vraag te leiden, maar geef het antwoord nog niet.
  • Eerste zin van elke alinea
    Laat de aandacht van de lezer naarmate je verhaal vordert niet verslappen en blijf extra aandacht besteden

 


Let er altijd goed op dat de tekst overzichtelijk blijft voor de groep die het artikel snel wil lezen. Heb je veel informatie of een aantal voorbeelden? Maak dan alvast wat ruimte in je tekst voor bulletpoints. Op dit punt heb je de meeste voorbereiding voor je tekst gedaan en kan je aan de slag met het invullen van de alinea’s. Maak je geen zorgen of je nu te lang bezig bent met de voorbereidingen, feit is dat deze fase zo’n 40% in beslag neemt van het hele schrijfproces.

Sterke body

Hadden we het in het begin van de tekst nog over clichés, bij een sterke tekst is het juist belangrijk om dit soort dingen te vermijden. Het helpt om alle informatie in je eigen woorden te vertellen. Zorg ook dat de kern van de informatie niet te laat komt. Schrijf een inleiding en begin daarna het verhaal te vertellen. Zo hoeft de lezer niet eerst allerlei alinea’s door om bij de gewenste informatie te komen.  Haal daarnaast enkele voorbeelden aan om de tekst te verduidelijken. En maak, als het gepast is, ook eens een grapje of een woordspeling, dat maakt de tekst lekker luchtig.

Lees op het eind je product nog een keer kritisch door. Is alle informatie volledig? Heeft de bezoeker na het lezen van je tekst geen vragen meer over? Wanneer een bepaald onderwerp toch iets meer uitleg behoeft, maak dan een nieuwe alinea. Voorzie deze vervolgens weer van een sterke titel en een krachtige eerste zin.

Storytelling

Wat moet ik met die keywords?

Keywords in je teksten kunnen je in bijna alle gevallen helpen aan een betere ranking in Google. Maar wat moet je toch met die woorden? Maak het jezelf in ieder geval niet al te moeilijk door met heel veel verschillende termen te werken. Houd het maximaal op drie zoektermen. Dan is het nog zaak deze op een natuurlijke manier te verwerken in het gewenste volume, over wat het gewenst. Laat deze in ieder geval terugkomen in de titel en in de helft van de tussenkopjes.

Het helpt ook om de woorden los van elkaar te gebruiken, dat geeft je meer de mogelijkheid om de zinnen goed te laten lopen. En verspreid de betreffende woorden ook goed over de gehele tekst. Zo komen deze woorden vrijwel altijd natuurlijker over, dit maak het geheel prettig leesbaar. Het gebruik van zoekwoorden in je teksten hoeft geen groot geheim te zijn, maar geef de betreffende term niet gelijk prijs door in de eerste alinea al gelijk een bepaald woord heel vaak te gebruiken.

Help Google een handje

Inhakend op bovenstaande, help Google ook een handje door alvast te laten weten wat de keywords zijn. Hier komt een overzichtelijke indeling van je tekst ook weer om de hoek kijken. Door een titel (h1) en tussenkopjes (h2) te gebruiken met de betreffende zoektermen laat je de lezer en Google zien waar de tekst over gaat. Daarnaast is het voor de lezer een enorme bevestiging als hij of zij direct het woord in beeld ziet waarop is gezocht en je tekst verder leest.

Webpagina

Check door Yoast SEO plug-in

Een heldere tekststructuur is een van de elementen die bijdragen aan een betere SEO voor jouw website. Om de verschillende onderdelen duidelijk in kaart te brengen, zijn er een aantal handige tools beschikbaar. Een voorbeeld hiervan is de populaire Yoast SEO plug-in voor WordPress. Door middel van gekleurde bolletjes van het stoplicht (dus groen, oranje en rood) laat de tool zien hoe goed jouw pagina scoort op het gebied van SEO.  Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de daadwerkelijke tekst op de site, maar onder andere ook naar de metatitel en metatekst en de url van de betreffende pagina.

Let er wel op dat de tool geen garantie kan geven voor een hoge ranking in Google wanneer je een groen bolletje krijgt achter elk onderdeel. Er zijn namelijk nog veel meer aspecten die belangrijk zijn wanneer je de online concurrentie een stapje voor wilt blijven in de zoekmachines. Wil je graag informatie over de opbouw van je content, het gebruik van de Yoast SEO plug-in en de andere SEO-technieken voor een hoge ranking in Google? Onze specialisten zijn op de hoogte van alle ins en outs op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. We helpen je daarom ook graag om hoger in Google te komen.

About author:
Met een achtergrond in marketing & verkoop hield Max de online ontwikkeling altijd in de gaten. Na het runnen van een aantal webshops volgde al snel enkele online marketing opdrachten voor zowel kleine als grote bedrijven. Dit heeft er toe geleid dat Online Marketing Assistent nu de uitkomst is voor MKB ondernemers die wel wat hulp bij online marketing kunnen gebruiken.

Tips & Tricks

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten