Schrijf succesvolle content met een heldere tekststructuur deel 2
Productteksten schrijven
18 June 2018 - 8:23, by , in Content marketing, Webteksten, Comments off

De structuur is één van de belangrijkste dingen waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van een tekst, dit kon je lezen in deel 1 van deze serie. Een heldere structuur helpt de lezer namelijk om de tekst te begrijpen. Als je artikel goed leesbaar is, trekt het simpelweg meer lezers aan. Maar er zijn enkele dingen waar je op moet letten bij het creëren van een heldere tekststructuur. In deel 1 werd er vooral ingegaan om de voorbereiding van het creëren van een heldere tekststructuur. In dit artikel gaan wij dieper in op hoe jij succesvolle content voor jouw website schrijft.

Productteksten schrijven

Start met keywordonderzoek

In deel 1 kon je lezen dat keywords je kunnen helpen aan een betere ranking in Google. Deze zoekwoorden dien je op een natuurlijke manier te verwerken in het gewenste volume. Plaats de woorden zo, dat de zin goed blijft lopen. Voordat je start met het schrijven van een tekst, is het belangrijk te bedenken op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden via zoekmachines. Dit betekent dat je je in de gedachten van de lezers moet verplaatsen. Vraag je in dit geval af welke woorden zij gebruiken om de gewenste informatie te vinden via de zoekmachines. Vervolgens kun je deze termen in je tekst gebruiken als keyword, maar het is verstandig om eerst te meten in welke mate deze termen gebruikt worden. Voor een pagina kan je één of meerdere zoektermen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan ‘grasmaaier kopen’, dit zijn twee keywords en deze worden apart van elkaar gemeten.

Onderzoek naar keywords is dus belangrijk omdat het een beeld geeft welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt. Keyword research is erg belangrijk omdat het duidelijk maakt welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt. Maar hoe vind je nou de juiste zoektermen?

  • Maak een lijst met mogelijke keywords. Waar zijn mensen naar op zoek? Wat voor woorden gebruikt de doelgroep? Stel deze vragen aan jezelf en schrijf zoveel mogelijk relevante zoekwoorden op.
  • Wat is de intentie van lezers? Zijn zij alleen op zoek naar informatie of komen zij juist naar jouw website om iets te kopen? Voeg ook dit soort termen toe aan je lijstje.

  • Maak gebruik van tools. De website Ubersuggest geeft je inspiratie voor meer relevante zoekwoorden per onderwerp. Meet vervolgens hoe vaak er online op deze woorden wordt gezocht. Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld de zoekwoordplanner van Google. Deze tool laat je zien hoe vaak een zoekwoord wordt gebruikt. In het menu kan je het gewenste land instellen. Handig wanneer jij ook op de markt in een ander land richt.   

Bepaal de structuur van de tekst

Nadat je weet op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, is de volgende stap het bepalen van de structuur van de tekst. In deel 1 kon je al lezen dat je je eerst dient af te vragen of je meer informatie nodig hebt over het onderwerp en waar je deze kunt vinden. Als je genoeg informatie hebt verzameld, is het handig om een lijst te maken met alle topics die je wilt behandelen in de tekst.

Als je een overzicht hebt van alle onderwerpen die je wilt bespreken in de tekst, kun je topics aan elkaar verbinden. Soortgelijke onderwerpen kun je natuurlijk samen behandelen. Denk bijvoorbeeld aan de voor- en nadelen van een grasmaaier.

Bepaal de volgorde van de onderwerpen

Je kunt verschillende volgordes aanhouden, namelijk:

  • Thematisch: ordenen op thema. Orden de tekst bijvoorbeeld op voordelen of nadelen.
  • Chronologisch: de gegevens staan in volgorde van tijd, van oud naar nieuw. Dit wordt meestal toegepast in geschiedkundige teksten.
  • Lerend: leg een bepaald onderwerp stap voor stap uit, bijvoorbeeld wat verschillende termen betekenen. Werk altijd van makkelijk naar moeilijk.
  • Probleem – oplossing: begin de tekst met een probleem en leg verder in de tekst uit hoe je dit oplost.

Nadat je de volgorde hebt bepaald, kun je een nieuwe lijst maken. Deze lijst is als het ware een samenvatting van de tekst die je gaat schrijven. Schrijf bijvoorbeeld in een korte zin of door middel van een paar steekwoorden met welke content je de alinea in gaat vullen. Dit vormt een raamwerk voor je uiteindelijke tekst.

content en zoekwoorden

Begin met het schrijven van alinea’s

Nadat je keywords hebt verzameld en een structuur hebt opgezet, kun je beginnen met het invullen van de alinea’s. Een alinea wordt gedefinieerd door drie aspecten, het is belangrijk om deze punten in je achterhoofd te houden tijdens het schrijven:

  • Een alinea vormt een thematisch geheel, blijf dus bij hetzelfde onderwerp. Als je bijvoorbeeld een alinea over de voordelen van grasmaaiers schrijft, breng dan niet opeens het onderwerp kunstgras op.
  • Een alinea bevat één kernzin en een uitwerking van die kernzin. Een voorbeeld van een kernzin is ‘Een grasmaaier biedt veel voordelen”. Deze voordelen worden in de rest van de alinea uitgewerkt.
  • Informatie wordt beter leesbaar als er witruimte en bulletpoints gebruikt worden.

Er zijn verschillende lengtes van alinea’s, ze kunnen kort of lang zijn. De lengte wordt bepaald door het thema wat je er in bespreekt. Voor het schrijven van webteksten raden we je aan om korte alinea’s te maken, denk aan zes of zeven zinnen. Zo blijven de alinea’s overzichtelijk en schrikken de grote lappen tekst de lezer niet af.

Ook adviseren we je om de alinea met de belangrijkste zin te beginnen, dit trekt de aandacht en zorgt ervoor dat de lezer verder wil lezen. Vervolgens leg je dit verder uit in de alinea. Zo kan de lezer de belangrijkste onderdelen van de tekst snel vinden door de eerste zin van de alinea’s te lezen.

Gebruik signaalwoorden

Om de lezer op weg te helpen, gebruik je signaalwoorden. Door deze woorden wordt jouw tekst beter leesbaar, deze geven namelijk aanwijzingen aan lezers. Ze laten de lezer zien dat je aan het samenvatten, vergelijken of concluderen bent. Signaalwoorden laten de connectie tussen zinnen en alinea’s zien en helpen de lezer de tekst te begrijpen.

Voorbeelden van signaalwoorden zijn:

Opsomming: en, ook, tevens, bovendien, daarnaast

Tegenstelling: maar, echter, toch, desondanks

Oorzaak en gevolg: door, daardoor, wegens

Samenvatting: kortom, samenvattend, al met al

Conclusie: dus, daarom, concluderend

Signaalwoorden helpen niet direct om je tekst hoger in zoekmachines te laten verschijnen. Echter, op de lange termijn kan het wel verschil maken. Signaalwoorden dragen namelijk bij aan een betere structuur van de tekst. Deze teksten worden meer gelezen. Hierdoor kan jij meer bezoekers op je website krijgen.

digitale marketing

Kopjes zijn handig voor de lezer, maar ook voor Google

In deel 1 kon je al lezen dat tussenkopjes in een tekst  kunnen bijdragen aan betere SEO. Google gebruikt de kopjes van de tekst om te kijken waar de tekst over gaat. Het belangrijkst is de titel (h1), maar ook de tussenkopjes (h2) zijn van belang. Kopjes en titels zijn echter ook erg belangrijk voor de lezers. Door de kopjes kan een lezer de tekst snel doorlezen en beslissen of de het nodig is om de hele tekst, of alleen een deel ervan, wil gaan lezen. Om deze reden is het verstandig om creatieve en pakkende tussenkopjes te gebruiken. Maar vergeet ook het thema niet te verwerken in deze titels, zodat de lezer in één oogopslag ziet waar de alinea over gaat.

Nu kan jij aan de slag

Samen met alle tips uit het eerste deel van deze serie, is het tijd voor jou om teksten met een heldere structuur te schrijven. Geen tijd om beide delen door te lezen? Dan zetten wij alle belangrijke punten voor je op een rijtje:

  • Besteed genoeg tijd aan de voorbereiding: wie is je doelgroep? Wat wil jij met de tekst bereiken? Kan je de tekst schrijven, of heb je meer informatie nodig?
  • Bedenk welke keywords relevant zijn voor je tekst en doe verder onderzoek met behulp van een aantal tools (Ubersuggest, Google zoekwoordplanner). Kijk verder of je alle informatie hebt om de tekst te schrijven. Zoek eventueel nog extra bronnen.
  • Maak van tevoren een raamwerk voor je tekst, inclusief titel en tussenkopjes. De inhoud per alinea schrijf je op door middel van een aantal steekwoorden.
  • Verbind de verschillende onderwerpen aan elkaar. Om het verhaal te vertellen kan je een chronologische volgorde gebruiken, maar ook per thema, op een lerende manier of werk van probleem naar oplossing.
  • Besteed genoeg tijd aan de titel, inleiding en eerste zin van elke alinea om de aandacht van de lezer vast te houden.

  • De belangrijkste informatie staat in de kern van tekst.

  • Zorg altijd voor een unieke tekst door het verhaal in je eigen woorden te vertellen.
  • Gebruik signaalwoorden (bijvoorbeeld dus, daarom, kortom, echter en toch). Zo ziet de lezer wat het verband tussen de zinnen is.
  • Door middel van een heldere tekststructuur help je niet alleen de lezer, maar ook om Google de tekst beter te begrijpen. Door het gebruik van titels, tussenkopjes en zoekwoorden kan de zoekmachine de tekst beter indexeren.

 

 

About author:
Met een achtergrond in marketing & verkoop hield Max de online ontwikkeling altijd in de gaten. Na het runnen van een aantal webshops volgde al snel enkele online marketing opdrachten voor zowel kleine als grote bedrijven. Dit heeft er toe geleid dat Online Marketing Assistent nu de uitkomst is voor MKB ondernemers die wel wat hulp bij online marketing kunnen gebruiken.

Tips & Tricks

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten