
Bent u van plan om uw onpage SEO zelf te doen? Begrijpelijk als u het leuk vindt of als u niet beschikt over het budget om zoekmachine optimalisatie uit te besteden. Daarom: tien tips voor als u zelf onpage SEO doet.
1. Keywords in de titel
De titel wordt ook wel title tag genoemd. Hierin staan de belangrijkste zoekwoorden. De title tag weegt zwaar mee voor uw positie in de zoekmachines. Uit de titel moet direct naar voren komen waar uw pagina over gaat. Gebruik niet meer dan 69 tekens in de titel, omdat langere titels afgekapt worden. De volgorde van de zoektermen is ook van belang: zet de belangrijkste termen vooraan.
2. Korte zinnen
Gebruik korte zinnen en niet alleen losse keywords. Zoekmachines begrijpen steeds beter waar een tekst over gaat. Met twee korte zinnen is vaak al duidelijk wat u doet.
3. Val op met de metabeschrijving
De metabeschrijving (of metatag) staat onder de titel bij een zoekopdracht in Google. Met deze beschrijving scoort u niet gelijk hoger in Google, maar een goede metabeschrijving vergroot wel de doorklikmogelijkheden naar uw pagina of website. De beschrijving bevat de belangrijkste keywords en is maximaal 155 tekens lang.
4. Plaats links binnen uw eigen site
Wanneer u links plaats op uw eigen website worden uw pagina’s beter geïndexeerd door Google. Dat verhoogt u positie in de zoekmachine. Deze links verwijzen bijvoorbeeld naar andere artikelen of informatie op uw site. Het verhoogt ook het gebruikersgemak voor uw bezoekers en zorgt ervoor dat zij langer op uw website blijven hangen.
5. Geef afbeeldingen een titel
Een afbeelding zegt vaak meer dan duizend woorden, maar u scoort er meestal niet hoger mee in de zoekmachines. Daarom is het slim om foto’s een goede titel, omschrijving en onderschrift te geven. Het onderschrift van de foto toont u niet op de website, want dit kan de keyword density (dichtheid van zoekwoorden) verstoren. U kunt wel een bronvermelding in het onderschrift plaatsen.
6. Zorg voor backlinks
Zorg voor links op andere websites die naar uw pagina leiden. Dit weegt mee voor een hogere positie in Google. Vergeet niet dat het links van relevante websites moeten zijn. Vraag bijvoorbeeld uw samenwerkingspartners of zij een link van uw website op hun pagina willen plaatsen.
7. Linken naar sociale media en andersom
Naast aanwezigheid op sociale media is linken naar deze kanalen ook belangrijk. Zorg ervoor dat bezoekers uw pagina kunnen delen via Facebook, Twitter, YouTube en Google+. Zo ontstaan er meer links vanaf social media naar uw website en dat merkt Google.
8. Een goede online reputatie
Reviews van gebruikers zijn goed voor uw positie. Het is namelijk een vorm van extra en unieke content op uw site. Met reviews krijgen zoekmachines door dat uw site relevant is voor product X. Let op: publiceer ook negatieve reacties op uw website, want anders vinden klanten de beoordelingen niet geloofwaardig. Reageer vooral snel en adequaat op negatieve feedback en zoek naar oplossingen.
9. Analyseer de resultaten
‘Meten is weten’ is een veelgebruikte term in de marketingwereld. Met gratis programma’s zoals Google Analytics en Google Webmaster Tools kunt u de resultaten van uw inspanningen bekijken. Zo is te zien of bezoekers uw pagina vinden met de door u geselecteerde zoekwoorden. Ook krijgt u inzichtelijk welke pagina’s goed scoren en welke het wat minder doen. Die mindere pagina’s kunt u optimaliseren.
10. Zorg altijd voor content
Zonder goede content is het eigenlijk onmogelijk om hoog te scoren in Google. De zoekmachine checkt of er relevante content op uw pagina staat en of de website te vinden is. Daarom is het belangrijk om uw content up-to-date te houden en regelmatig te verversen met nieuwe informatie, zoals een blog.
Hulp nodig met linkbuilding?
Onpage SEO kunt u heel goed zelf doen. Toch schakelen veel ondernemers hulp in, aangezien het hun vaak aan tijd ontbreekt. U kunt onpage SEO gedeeltelijk zelf doen, bijvoorbeeld: de zoekoptimalisatie bij uzelf houden en de linkbuilding aan ons uitbesteden. Uw Online Marketing Assistant zorgt voor relevante backlinks naar uw website. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende offerte.