Marketing

Online marketing trends 2016

De online marketing wereld ontwikkelt zich in ramp tempo. In deze dynamische wereld is het van belang om continu op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en trends. Maar welke trends zijn voor u belangrijk en kunnen voor u een rol spelen? Ieder jaar zijn er flinke veranderingen. Dat komt vooral door nieuwe hardware, nieuwe software, nieuwe bedrijven en nieuwe gebruiksvoorkeuren. Het niet volgen van de ontwikkelingen is een gemiste kans om uw positie te behouden. De Online Marketing Assistent komt met 7 interessante trends op het gebied van online marketing.

Trend 1: Mobiele gebruikers verslaan de desktopgebruikers

Het is inmiddels een noodzaak om een responsive website voor mobiel te hebben. Er wordt gezocht, vergeleken, georiënteerd en gekocht via smartphones en tablets. Toch vinden veel mensen dat websites te kort schieten op het gebied van mobielvriendelijkheid. Een mobiel geoptimaliseerde website of app laat een toename in conversie van 160% zien. Een gemiste kans als u dit niet meteen op de agenda zet. U kunt zelfs een penalty van Google krijgen als uw website niet mobielvriendelijk is. Volgens de zoekmachine is het zelfs de verwachting dat het verkeer via een computer langzaamaan minder wordt en dat het aandeel mobiele gebruikers zal toenemen.

Trend 2: Video advertenties zijn hip

De video advertenties verschenen al in de loop van 2015. Door de toename van het mobiele zoekgedrag winnen video advertenties ook steeds meer aan populariteit. Mensen vinden het prettiger om video’s te bekijken dan een tekst te lezen op hun smartphone. In dit jaar zullen de video advertenties een steeds belangrijker aandeel krijgen in het advertentielandschap. Google wilt namelijk beginnen met video advertenties binnen de zoekresultatenpagina van Google. Dat betekent dat er niet alleen maar tekstadvertenties verschijnen als u bijvoorbeeld zoekt op vakanties Ibiza, maar er worden ook filmpjes weergegeven als video advertentie. Daarnaast heeft u als adverteerder eindeloze mogelijkheden om zowel met geluid als beeld een boodschap over te brengen.

Trend 3: Meer indexering van apps

Al enige tijd zijn apps vindbaar in de zoekresultaten van Google. Dat komt doordat Google app indexing aanbiedt. In dit jaar komt Google met steeds meer vernieuwingen en mogelijkheden op dit gebied. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat de online zichtbaarheid verbetert als ze een eigen app op de markt brengen. De ranking mogelijkheden voor apps zijn dit jaar complexer. Er zijn meer optimalisatie mogelijkheden nodig om apps optimaal te laten scoren. Google wilt haar gebruikers de mogelijkheid geven om één zoekmachine voor alles te zijn. Het is niet langer noodzakelijk om naar de Apple App Store of Google Play Store te gaan voor het vinden van apps.

Trend 4: Een nieuw soort optimalisatie door digitale assistenten

Veel websites maken gebruik van SEO (Search Engine Optimization), SEA (Search Engine Advertising) en PPC (Pay-Per-Click) om nieuwe bezoekers naar hun website te loodsen. Deze zoekopdrachten worden nog steeds door online marketeers ingevoerd in de zoekmachines, maar digitale assistenten, zoals Siri en Cortana, leiden tot een nieuwe manier van optimaliseren. Om ervoor te zorgen dat uw website vindbaar en bereikbaar is voor deze digitale assistenten, is optimalisatie nodig. Hoe de tech bedrijven dit precies gaan aanpakken is niet  bekend, maar het is zeker een trend om in de gaten te houden.

Trend 5: De groei van virtual reality

De hype rondom virtual reality (VR) en augmented reality (AR) is nog niet voorbij. In de toekomst zullen er nog meer virtual reality-apparaten op de markt verschijnen. De verwachting is dat deze apparaten steeds meer deel worden van ons dagelijks leven. Hierdoor ontstaan er compleet nieuwe manieren van online reclame. Denk bijvoorbeeld aan mogelijkheden waarbij een gebruiker met een AR bril naar een poster van een bioscoopfilm kijkt en tegelijkertijd een pop-up krijgt om kaartjes voor deze film te bestellen. Of denk aan integratie met populaire sociale media platformen, videokanalen en direct messaging.

Trend 6: Scheidslijn online marketing en echte marketing vervaagt

Slimme apparaten, zoals de smartwatch, zijn dit jaar steeds belangrijker geworden. Dit is niet alleen een mooie kans voor tech bedrijven, maar ook voor online marketeers. Slimme horloges en soortgelijke apparaten zorgen voor een verandering van het landschap van lokale marketing. Een voorbeeld is het aanbieden van een advertentie voor een korting wanneer iemand in de buurt is van uw winkel. Een ander voorbeeld: een gebruiker zoekt op haar smartphone een aantal keer naar een witte jeans. Wanneer de gebruiker haar smartwatch heeft gekoppeld aan haar smartphone, beschikt de smartwatch ook over deze zoekgegevens. Wanneer de gebruiker langs een winkel loopt waar deze broeken worden verkocht, kan een slimme marketeer haar een unieke aanbieding voorschotelen. Hierdoor vervaagt de scheidslijn tussen online marketing en echte marketing.

Trend 7: Adverteren wordt duurder

Steeds meer bedrijven zetten online marketing in om winst te behalen. Dat betekent ook dat de concurrentie op dit vlak is toegenomen. En de verwachting is dat dat alleen maar meer gaat worden. Dat betekent ook dat de prijzen voor online reclame nog verder zullen opschroeven. Hoewel online advertenties nog relatief goedkoop zijn, kan een prijsstijging er wel voor zorgen dat kleinere bedrijven niet langer winstgevend kunnen zijn.

Het is belangrijk om als bedrijf elke dag weer klaar te zijn voor de toekomst. Maar vergeet vooral niet te kijken wat de resultaten en analyses zeggen over uw huidige online marketing. Want hoeveel nieuwe ontwikkelingen er ook zijn in 2016, veel van de trends uit 2015 zijn dit jaar ook weer van belang. Welke trends ziet u op het gebied van online marketing opkomen? Laat het weten in de reacties.

Marketingcampagne uitbesteden

Zoekt u net naar dat beetje extra in uw marketingcampagne? De Online Marketing Assistent heeft ruimschootse ervaring in de marketingwereld. We helpen u dan ook graag verder. Neem contact op met ons zodat we kunnen kijken naar de mogelijkheden.

Previous ArticleNext Article
Sitemap | Privacy beleid | Keurenplein 4 Unit A3636, 1069CD Amsterdam | KvK: 60332247

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten