Conversie, E-commerce, Marketing, Trends, Webdesign

Meten is zeker weten

Uw website of advertentie is online, maar heeft hij ook succes? Hoeveel mensen klikken op uw advertentie? Welke pagina’s van uw website worden het best bezocht? Op welk zoekwoord hebben ze uw website gevonden? Meten is weten is een gezegde dat de Online Marketing Assistent vaak te horen krijgt, zegt én gebruikt. Het voorgaande is slechts een greep van de vragen die u kunt beantwoorden door simpelweg te gaan analyseren. Met de antwoorden kunt u beter inspelen op de behoeftes van uw bezoekers. Meten is weten is de manier om meer rendement uit uw website te halen. Waar u op moet letten? De Online Marketing Assistent legt het voor u uit.

Wat leveren statistieken op?

Allereerst heeft u een programma nodig, zoals Google Analytics, dat de statistieken van uw website verzamelt. Deze statistieken geven heel veel informatie over uw bezoekers. U kunt bijvoorbeeld zien welke pagina’s populair zijn, hoelang bezoekers op uw website rondneuzen en hoe ze op de site terecht kwamen. Hoe meer u over u bezoekers te weten komt, hoe gebruiksvriendelijker uw website kan zijn. U komt namelijk veel bruikbare informatie over uw bezoekers te weten, waar u met gemak op kunt inspelen. Deze informatie is essentieel om uw website te verbeteren. En dat leidt uiteindelijk weer tot meer rendement.

Gratis meetprogramma Google Analytics

Een heel eenvoudig programma om uw bezoekers te leren kennen is Google Analytics. Met dit gratis meetprogramma heeft u een overzicht van het aantal bezoekers per dag, per week en per maand. Maar Google Analytics gaat veel verder dan alleen het bijhouden van het aantal bezoekers. Door dit programma te gebruiken, krijgt u hele waardevolle informatie over uw bezoekers. U kunt zien hoelang de bezoekers blijven, welke pagina’s ze bekijken, waar ze vandaan komen (links op andere websites, social media) en waarom ze de website verlaten. Google Analytics is eenvoudig te installeren: maak een Google account aan, maak daar een account voor Google Analytics aan en implementeer uw persoonlijke code in de head-sectie van uw webpagina’s.

Het analyseren van bezoekers

Als Google Analytics eenmaal geïnstalleerd is, dan kunt u allerlei gegevens van uw website inzien. Deze statistieken geven u meer inzicht in het effect van uw activiteiten op internet. Naast het aantal bezoekers kunt u in het programma ook verschillende inhoudsrapporten aanvragen. Google Analytics gebruikt de term ‘verkeersbronnen’ om aan te geven hoe bezoekers op uw website zijn gekomen. Ze kunnen op uw website zijn gekomen door bepaalde zoekwoorden in de zoekmachine, social media of door te klikken op uw advertenties. Als u weet vanuit welke bronnen uw website wordt gevonden, kunt u deze optimaliseren.

Leer uw website bezoekers kennen

Wilt u het beste uit uw website halen? Ga dan aan de slag met meten is weten om uw bezoekers te leren kennen. Analyseer uw bezoekers door te kijken naar hun leeftijd, locatie en interesses. Als u voornamelijk oudere bezoekers trekt, dan richt u uw website anders in dan bij een jonger publiek. Ook de locatie speelt een rol om uw website te optimaliseren. Komen er bijvoorbeeld veel bezoekers uit het buitenland terecht op uw website, dan is het een slim idee om een Engelse versie van uw website te hebben. En als u weet uit welke regio uw bezoekers komen, dan weet u waar u meer reclame moet maken. Daarnaast kunt u met Google Analytics achterhalen op welke zoektermen u gevonden wordt. Als u weet waarnaar bezoekers hebben gezocht, kunt u uw website hierop aanpassen.

Aan de slag met de resultaten

Als het goed is, heeft u nu veel meer inzicht en informatie over uw bezoekers. U weet tenslotte waar ze vandaan komen en u beschikt over de nodige gegevens van de bezoekers. Nu kunt u aan de slag met het verder optimaliseren van de website. Haakt iedereen af op een bepaalde pagina, dan kunt u daar de nodige aanpassingen doorvoeren. Of als uw bezoekers te vroeg afhaken, dan kunt u het aankoopproces of invulformulier vereenvoudigen. Als u precies weet bij welke stap mensen afhaken, dan kunt u uw website op deze punten verbeteren. Het resultaat is dat u veel meer rendement uit uw website haalt. Wij adviseren u om uw statistieken maandelijks bij te houden zodat u nog beter kunt inspelen op de wensen van uw bezoekers. ‘Meten is weten’ werkt, u krijgt zinvolle informatie waarmee u zich nog beter online kunt presenteren en nog meer rendement uit de website kunt halen.

Kan Online Marketing Assistent iets voor u betekenen?

Wilt u meer informatie of advies over de effecten van meten is weten? Of wilt u dat wij uw webteksten onder handen nemen zodat u gevonden kunt worden op relevante zoektermen? Neem contact met ons op per telefoon of e-mail.

Previous ArticleNext Article
Sitemap | Privacy beleid | Keurenplein 4 Unit A3636, 1069CD Amsterdam | KvK: 60332247

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten