
Een website met een mooie lay-out en foutloze teksten is niet voldoende om hoog te scoren in Google. In dit geval komen SEO en linkbuilding om de hoek kijken, zodat jij online goed vindbaar bent. Je website optimaliseren door middel van SEO en linkbuilding is een effectieve strategie, maar zeer tijdrovend en heeft een geheel eigen gebruiksaanwijzing. Daarom maken bedrijven vaak de keuze om dit uit te besteden. En vanuit deze afstand ontstaan er juist een aantal misvattingen over de toepassing van SEO.
Het aantal links zorgt dat je hoog in Google komt
Dat linkbuilding niet draait om kwantiteit, maar om kwaliteit wordt vaak vergeten. Zo ook bij bedrijf X. Het bedrijf heeft een groot aantal links op haar website, maar de ranking in Google bleef maar tegenvallen. Sterker nog, deze inspanningen leverden na maanden nog niets op.
Zomaar eenmalig een groot aantal links verzamelen en op je website plaatsen zet inderdaad geen zoden aan de dijk. Sterker nog: Google straft deze vorm van linkbuilding uiteindelijk af en laat alle koppelingen links liggen. Ook een directe linkruil tussen jou en een ander bedrijf levert je niets op, omdat de connectie wordt gezien.
Maar, Google is in dit verhaal niet de vijand. Een hogere positie in de zoekmachine is wel degelijk mogelijk door linkbuilding. Wat is dan wel de juiste aanpak? Met geduld, goede communicatie en samenwerken kom je een heel eind. Benader evenwichtige bedrijven met relevante links (dezelfde branche en/of diensten) en voorkom directe linkruil. Gebruik in plaats daarvan het A-B-C-principe, zonder directe linkruil. Controleer regelmatig of deze koppelingen werken.
Kopiëren kan
Een goede en pakkende tekst draagt jouw website. Daarom kopieer je het liefst deze content met een minimale aanpassing hier en daar voor een volgende site. Echter is het beter om je vingers opnieuw over het toetsenbord te laten gaan. Google ziet gekopieerde teksten namelijk als gelijke content, waardoor de websites met elkaar concurreren. Zorg daarom dat je teksten altijd uniek zijn. Neem de tijd, herschrijf en publiceer. De Nederlandse taal kent genoeg woorden om van elke website een feestje te maken.
Let bij webteksten altijd op de volgende punten:
- Maak een overzichtelijke indeling voor jouw pagina. Gebruik voldoende tussenkopjes en een duidelijke titel. Zo kan je publiek sneller de benodigde informatie vinden.
- Prop niet al je keywords in een korte tekst. Dit levert je alleen maar een onleesbare pagina op en de lezer haakt binnen no time af.
- Passief taalgebruik (zinnen vol met constructies als zullen, worden, kunnen en hebben) resulteert in enorme tekstblokken en de kern is lastig te vinden. Schrijf daarom altijd zo actief mogelijk. Want waarom heel veel woorden gebruiken als je met minder woorden precies hetzelfde veel krachtiger vertelt?
Is taal zeg maar niet helemaal jouw ding? Schakel dan de hulp in van een goede tekstschrijver.
Google AdWords = SEO
Maak je gebruik van SEO dan heb je ook gelijk het gedeelte voor Google Ads geregeld, toch? Helaas, deze twee strategieën zijn geen siamese tweeling. SEO richt zich op de vindbaarheid van de website, Google Ads is de manier om hoog te scoren in de zoekmachines met advertenties. Wat betreft het kostenplaatje zit er ook een verschil tussen deze twee tactieken: gevonden worden dankzij SEO kost je verder niets (naast de kosten voor een eventuele uitbesteding om dit te bewerkstelligen), bij Google Ads betaal je een bedrag per klik.
Weinig tijd? Dan vatten wij de grootste misvattingen hier voor je samen:
- Eenmalig een groot aantal links op je website plaatsen en directe linkruil is het meest effectief, net als eenmalig een groot aantal links plaatsen
- Unieke content voor elke website is niet nodig
- Google AdWords en SEO hebben invloed op elkaar
SEO uitbesteden zonder kopzorgen?
Bovenstaande is slechts een greep uit de bestaande misvattingen op het gebied van SEO. Bij Online Marketing Assistent zijn onze experts op de hoogte van alles op het gebied van deze strategie, zodat de optimalisatie van jouw website probleemloos verloopt. Wil je graag meer informatie over onze aanpak? Neem dan contact op met onze online marketeers.