Linkbuilding wijzigingen en trends in 2018
seo-trends 2018
9 December 2017 - 11:53, by , in Linkbuilding, Comments off

Inkomende links zijn anno 2017 nog steeds veel waard voor de ranking in Google en dat zal in 2018 niet anders zijn. Er zijn webmasters die denken dat linkbuilding niet zo belangrijk meer is, onderzoeken wijzen uit dat het wel degelijk belangrijk is. Zo staat linkbuilding bovenaan het lijstje van belangrijke SEO rankingfactoren. Het doel van linkbuilding is om backlinks te verkrijgen naar jouw eigen site. Dat kan door een link te (laten) plaatsen op een vergelijkbare webpagina als de jouwe. Die link levert meer bezoekers voor jouw website op en zorgt voor een hoger zoekresultaat in de zoekmachine. Voor Google geldt elke backlink als een ‘unieke stem’, waarbij stemmen vanaf kwalitatieve en relevante websites zwaarder meewegen. Kwalitatieve backlinks ziet Google als een compliment voor jouw website met als resultaat een hogere positie in de zoekmachine.  

 

seo-trends 2018

Meer backlinks vergaren

Een trend voor 2018 is links verdienen en niet ‘kunstmatig’ verkrijgen, zoals via een startpagina. Links kopen wordt afgeraden, zeker voor websites waar verder niets gebeurt, want kwaliteit staat met linkbuilding voorop. Een interessant product of interessante dienst kan backlinks opleveren, zoals een link in een blog. Een andere optie is een link plaatsen op een relevante site met een hoge autoriteit. Hiervoor moet in veel gevallen geld worden betaald, maar het levert betere rankings op (als je het goed doet). Een andere optie is het plaatsen van een embedcode bij de content. Zo is een link makkelijk over te nemen en te delen. Het doel is meer autoriteit voor jouw eigen website.

 

seo-belangrijkste punten

 

Een linkbuildingcampagne voer je uit met drie onderwerpen in het achterhoofd:

  • Wie is de doelgroep?
  • Waar is de doelgroep online te vinden?
  • Waar is de doelgroep in geïnteresseerd?

Het is een aanrader om een lijst samen te stellen met bedrijven die te benaderen zijn voor het plaatsen van jouw content (inclusief backlink) op hun site.

 

Variëren met linkbuilding technieken

Variatie is de sleutel als we het hebben over linkbuilding. Bedenk maar eens wat er zou gebeuren als je niet kunstmatig naar backlinks zou zoeken. Uiteraard krijgt jouw website dan ook backlinks op een natuurlijke manier, bijvoorbeeld via blogs die over jouw product schrijven of forums waar er over jouw product gesproken wordt. De diversiteit van backlinks toont bij zoekmachines zoals Google aan dat de kans klein is dat er kunstmatig backlinks verzameld worden.

Als linkbuilding specialisten weten we dat het verzamelen van backlinks en duurzaam proces is. Je wil niet alleen hoger in Google komen, je wil daar natuurlijk ook blijven staan. We verzamelen daarom niet alleen de noodzakelijke kwantiteit aan backlinks. We zorgen ook voor voldoende variatie en relevantie zodat je een gezond linkprofiel opbouwt.

Een andere, meer eenvoudige, manier is bijvoorbeeld het aanmelden van jouw bedrijf bij diverse bedrijvengidsen. Wij beschikken over diverse lijsten van (online) bedrijvengidsen waar we jouw website kunnen aanmelden.

 

Linkbuilding

 

Nofollow-links horen er ook bij

Normaliter zijn wij voornamelijk gefocust op dofollow backlinks maar er zijn ook nofollow-links. Google meet de natuurlijke opbouw van backlinks en kan dan opmerken dat het evenwicht zoek is. Met nofollow-links wordt er geen waarde (linkjuice) doorgegeven via jouw website. Nofollow-links worden bijvoorbeeld vaak voor advertenties gebruikt, om aan te geven dat het een betaalde link is. Desondanks bevat een natuurlijk linkprofiel vaak ook enkele nofollow-links.

 

MOZ

Bij de SEO tool MOZ draait het voornamelijk om domeinautoriteit (DA) en pagina-autoriteit (PA). De domeinautoriteit geeft aan hoe een pagina in de zoekresultaten scoort en wat de positie tegenover andere sites is. Een DA geeft een getal tussen de 0 en 100 aan, waarbij 100 de hoogste score is. De pagina-autoriteit geeft eveneens een waarde tussen de 0 en 100 aan. In dit geval is te zien hoe de pagina scoort met ingevoerde zoekwoorden in de tekst en hoe zich dat verhoudt met vergelijkbare webpagina’s.

MOZ meting
(klik op de afbeelding om uit te vergroten)

 

Majestic

Een SEO tool als Majestic.com geeft aan wat de linkwaarde van een bepaalde website is. Majestic gebruikt echter andere benamingen voor de metrics. De belangrijkste zijn Trustflow (geeft de betrouwbaarheid van een website weer) en Citation flow (geeft de kracht van een website weer). Dit kan per domein en per aparte URL gemeten worden.

Een ander groot voordeel is dat Majestic let op de relevantie van backlinks. Links vanaf branchegerelateerde websites zijn beter voor jouw linkprofiel dan algemene links. Toegegeven, het is niet altijd accuraat, toch heeft Majestic een mooie manier gevonden om ook dit in beeld te brengen. Bij de link wordt er een onderwerp aangegeven, bij voorkeur sluit dit onderwerp aan op de branche waarin jouw eigen website opereert.

majestic meting
(klik op de afbeelding om uit te vergroten)

 

Serpworx

Serpworx is een aparte toolbar die meerdere SEO tools bij elkaar brengt. Met deze toolbar kunnen we zowel de MOZ als Majestic metrics meten. Daarnaast biedt de toolbar nog veel meer handige informatie, bijvoorbeeld ook over de onpage SEO (klik op de afbeelding om uit te vergroten).

serpworx meting
(klik op de afbeelding om uit te vergroten)

 

Wijzigingen linkbuildingproces vanaf eind 2017

De komende maand voeren we een aantal wijzigingen door om linkbuilding efficiënter en kwalitatiever te laten verlopen. Naast MOZ gaan we ook Majestic en SEMrush gebruiken om de kwaliteit van websites te meten. Hoewel de PA/DA/SPAM scores van Moz nog altijd vrij realistisch zijn, zijn de metrics van de andere tools een stukje verder op dit gebied. Moz werkt daarnaast soms onvoldoende bij bulk gebruik.

group-buy-seo-tools

Om deze redenen kiezen wij ervoor om vanaf volgende maand geen metrics meer bij te houden in de rapportage lijsten. Omdat we nu verschillende tools gebruiken zouden we die metrics dan ook bij moeten houden. Het bijhouden/checken van de waardes kost veel tijd. De metrics wijzigen ook nog continu waardoor wij nu veel tijd kwijt zijn aan het controleren en wijzigen van de lijsten. We letten uiteraard wel op alle metrics bij benadering/plaatsing en checken deze regelmatig met de diverse SEO tools.

Naast een betere filter op kwaliteit en relevantie gaan deze wijzigingen zorgen voor extra efficiëntie.

Heb je vragen over deze veranderingen? Neem contact op met jouw online marketing assistent en laat je informeren.

About author:
Met een achtergrond in marketing & verkoop hield Max de online ontwikkeling altijd in de gaten. Na het runnen van een aantal webshops volgde al snel enkele online marketing opdrachten voor zowel kleine als grote bedrijven. Dit heeft er toe geleid dat Online Marketing Assistent nu de uitkomst is voor MKB ondernemers die wel wat hulp bij online marketing kunnen gebruiken.

Tips & Tricks

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten