
Wilt u een blog beginnen voor uw bedrijf? U heeft vast al enkele onderwerpen bedacht waar u een interessant artikel over kunt schrijven. Toch raakt de inspiratie op een gegeven moment op. En u wilt u uw lezers dagelijks, wekelijks of maandelijks een nieuwe blog voorschotelen. Wanneer de inspiratie op is, moet u blijven zoeken en nadenken over nieuwe onderwerpen. U wilt tenslotte geen blogpost maken met alleen maar reclame, waar de lezers eigenlijk helemaal niets aan hebben. Daarom komt de Online Marketing Assistent met inspiratie voor bloggen. Hoe doet u inspiratie op voor nieuwe onderwerpen? Lees hier een aantal eyeopeners.
Waarom bloggen als bedrijf?
Allereerst leggen we het belang van een zakelijke blog nog even uit. Met een blog is het mogelijk om u te onderscheiden van uw concurrentie. Bloggen is een vorm van content marketing waarbij u een stukje van uw kennis deelt met de lezers van het blog. Uiteraard zullen meer concurrenten dit doen, dus u kunt op het blog mensen ook kennis laten maken met het bedrijf zelf. Wie maken het bedrijf succesvol, welke speciale projecten voert het bedrijf uit? Daarnaast krijgt u met een blog meer verkeer naar uw website. Uit onderzoek is gebleken dat u met een blog vijf keer meer verkeer naar uw website krijgt als u één keer per dag blogt ten opzichte van één keer per week of minder. Daarnaast verbetert een blog uw online vindbaarheid op internet. Elk artikel kan namelijk geïndexeerd worden door Google, zeker als u rekening houdt met de zoekwoorden. En een blog is een goed middel om meer leads en/of e-mailadressen te verzamelen.
Tips voor het bedenken van blogonderwerpen
Vindt u het lastig om constant prachtige onderwerpen te verzinnen voor uw blog? De Online Marketing Assistent neemt u mee in de wondere wereld van het bloggen.
Tip 1: Wat is uw doel?
Wat wilt u bereiken met het bloggen? Moet de lezer een product kopen? Een E-book downloaden? Als bekend is wat het doel voor een blogpost moet zijn, dan wordt het vanzelf een stuk makkelijker om onderwerpen te bedenken.
Tip 2: Beantwoord vragen uit de praktijk
Maak een lijst met vragen die klanten vaak aan u stellen. Het enige wat u hoeft te doen is deze vragen te beantwoorden in de vorm van webteksten op uw blog. Zo makkelijk kan het zijn.
Tip 3: Ga aan de slag met Google Analytics
Via Google Analytics komt u te weten op welke termen er naar uw site wordt gezocht. Kijk naar de termen waarop er wel gezocht wordt, maar waarop u weinig gevonden wordt. Schrijf een artikel wat betrekking heeft op de gebruikte zoekwoorden. Zo heeft u niet alleen een blogonderwerp erbij, maar geeft u ook antwoord op de vraag van uw bezoekers én u voegt meer waarde toe aan uw website voor Google.
Tip 4: Houd een redactionele kalender bij
Bent u van plan om vandaag een nieuwe blog te schrijven én bent u nog op zoek naar een onderwerp? Dat bent u eigenlijk al te laat. Het is daarom belangrijk om de regelmaat van bloggen te bepalen en vast te leggen in een agenda of tekstdocument. Wanneer u achter elke datum een blogcategorie zet, zult u merken dat het bedenken van een onderwerp een stuk eenvoudiger gaat. Een voordeel is dat u al weken van tevoren weet waarover u gaat schrijven, zodat u steeds interessante bronnen kan verzamelen wat toevallig op u pad komt.
Tip 5: Inspiratie door een inhaakkalender
Er bestaan zelfs speciale inhaakkalenders waar u inspiratie uit kan halen. Een inhaakkalender is een overzicht met alle speciale dagen in het jaar. Het is eigenlijk bedoeld voor social content, maar het is zeker niet verkeerd om de kalender zo nu en dan te bekijken. Met de kalender kunt u inspelen op bepaalde gebeurtenissen, zoals de Efteling dat kan doen op de ‘dag van het sprookje’ en een foodblog kan inspiratie halen uit ‘kaviaardag’.
Tip 6: Vraag het uw klanten
Krijgt u geen vragen te horen van uw klanten? Vraag dan zelf over welke onderwerpen hij of zij graag meer zou willen weten. Dat kan op een hele directe manier of wat meer verborgen. Belangrijk is dat u de klant altijd de gelegenheid geeft om vragen te stellen bij uw blogpost.
Nog meer inspiratie…
Natuurlijk zijn er nog meer methodes om interessante onderwerpen voor uw blog te bedenken. Denk aan het interviewen van een medewerker of klant of vertel het verhaal achter een nieuwe dienst of product. Maak een verslag van de beurs waar uw bedrijf aan deelnam of bezocht. Of laat zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat binnen het bedrijf.
Heeft geen inspiratie voor uw blogartikelen of heeft u geen tijd om deze teksten te schrijven? Online Marketing Assistent kan u helpen met het schrijven van webteksten voor uw blog. Voor meer informatie of advies kunt u telefonisch of via e-mail contact met ons opnemen.