Nieuws, Social Media

Hyves is terug! Maar hoe interessant is dit platform voor jouw onderneming?

Een aantal jaren geleden maakte we massaal gebruik van Hyves, voordat we overstapten op Facebook. Maar recentelijk lag Facebook onder vuur wegens de datalek. Duizenden gebruikers besloten om het account via dit platform op te heffen. Voor internetbureau GoalGorilla uit Enschede was dit reden genoeg om het platform van de dansende bananen, krabbels en glitterplaatjes, oftewel Hyves nieuw leven in te blazen. Maar hoe interessant is het om dit platform te gaan gebruiken vanuit zakelijk oogpunt?

Waarom keert Hyves juist nu terug?

Onlangs lag Facebook onder vuur wegens een datalek. Het social media platform zou in 2014 en 2015 persoonlijke gegevens  hebben verzameld van 87 miljoen gebruikers om deze vervolgens te gebruiken voor politieke advertenties ten tijde van Amerikaanse verkiezingen in 2016. In dit geval gaat het niet alleen om profielen van Amerikanen, maar ook om gegevens van onder andere een groot aantal Nederlanders en Belgen.

Bye Bye Facebook

Dit was voor presentator en cabaretier Arjen Lubach reden genoeg om er een item aan te besteden in zijn programma Zondag met Lubach. Hij riep Nederlanders op om massaal het Facebookaccount te verwijderen op 9 april met het event Bye Bye Facebook. Ook wereldwijd was dit onderwerp trending onder #DeleteFacebook na de berichten over de privacyschending. Volgens het AD hebben zo’n twee duizend Nederlanders uiteindelijk hun Facebookaccount opgeheven naar aanleiding van de oproep van Lubach.

Parodie van de ‘echte’ Hyves

Hyves stopte in 2013 als sociaal netwerk en ging onder leiding van de Telegraaf Media Groep (TMG) over als platform voor online gaming. Dit had voornamelijk te maken met de concurrentie van grotere sociale netwerken als Instagram, Twitter en Facebook. De ophef rondom Facebook was voor internetbureau GoalGorilla uit Enschede reden genoeg om Hyves nieuw leven in te blazen als sociaal netwerk.

Het gaat hier echter wel om een parodie, aangezien de ‘echte’ Hyves nog in handen is van TMG. Daarom wordt in dit geval gebruikgemaakt van een andere URL, www.hyven.nl,. Maar wanneer je op de pagina kijkt, zie je dat er verder weinig verschil is met het origineel. Je kan het profiel nog steeds helemaal inrichten met eigen afbeeldingen, elkaar respect geven en ook de bekende dansende banaan komt gelijk swingend in beeld.

Facebook vs Hyves

Maar is het als bedrijf nou verstandig om gelijk het Facebookaccount op te heffen en over te stappen naar Hyves? Of heeft het meerwaarde om ook een Hyvesaccount aan te maken? Tussen deze twee platforms zit namelijk een groot verschil met het oog op een aantal belangrijke aspecten:

  • Facebook is echt, Hyves 2.0 is een parodie

Zoals we al eerder in de tekst hebben aangegeven, is het nieuwe sociale netwerk van Hyves een parodie op de vroegere versie. De toekomst van het nieuwe Hyves is nog niet zeker, omdat de makers nog een geldschieter zoeken om de site draaiende te houden. GoalGorilla is in gesprek met TMG, daarnaast is er een crowdfundingactie gestart om de rechten van Hyves over te kopen. Maar dit houdt in dat de toekomst van Hyves nog niet zeker is.

  • Functionaliteit

Bij Hyves draait het om laten zien wie je bent. Op je profiel kan je bijvoorbeeld persoonlijke foto’s plaatsen en video’s delen van je favoriete band. Verder kan je berichten achterlaten bij vrienden door middel van een krabbel. Maar het is niet mogelijk om als bedrijf een bericht te promoten of acties op te zetten, zoals op Facebook. Hyves laat verder activiteiten van een gebruiker ook niet zien, Facebook deelt wel op de tijdlijn wat je leuk vindt en wat je doet via het platform.

  • Beveiliging

De versie van Hyves staat nog in de kinderschoenen: er is een minimaal budget beschikbaar om de site te onderhouden op alle fronten. Dit werd zichtbaar in de beveiliging van de site. Een paar dagen na de lancering van Hyves 2.0 lukt het een hacker om toegang te krijgen tot alle profielen en deze door te linken naar een seksvideo. Ook wanneer je op de website van het nieuwe Hyves gaat, krijg je een waarschuwing dat je de mobiele app met de naam van het platform niet moet gebruiken. Deze bevat fouten en de ontwikkelaars achter de website weten niet wat er met de data via de app gebeurt. Je kunt wel gerust de app van Facebook op je telefoon laten draaien.

  • Bereik

Dan is er nog een groot verschil in het bereik van de twee verschillende sociale netwerken. Hoewel de teller van het aantal aanmeldingen op Hyves 2.0 snel stijgt (begin mei stond de teller op bijna 13.000 leden), beperkt het zich alleen tot gebruikers in Nederland, wellicht een stukje België. Facebook heeft wat dat betreft een groter bereik: volgens Emerce maakten in 2017 wereldwijd 1,4 miljard mensen dagelijks gebruik van dit platform.

Leuk als aanvulling

Dus of het verstandig is om gelijk over te stappen van Facebook naar Hyves? Nee, wij raden het je in ieder geval niet aan. Vooral omdat Facebook nog altijd het grootste bereik en de meeste mogelijkheden heeft, ook vanuit zakelijk oogpunt. Daarnaast is de nieuwe Hyves een parodie op de vroegere versie en zitten er wat haken en ogen aan met het oog op de beveiliging. Hyves kan dus een leuke aanvulling zijn om eventueel de groep mensen die niet meer te vinden is op Facebook, maar wel uit pure nostalgie weer een profiel op dit platform heeft aangemaakt, te bereiken. Maak bijvoorbeeld een Hyve aan voor jouw bedrijf en plaats enkele producten uit het assortiment en natuurlijk de link naar jouw website. Want elk volger is natuurlijk welkom.

Previous ArticleNext Article
Sitemap | Privacy beleid | Keurenplein 4 Unit A3636, 1069CD Amsterdam | KvK: 60332247

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten