E-commerce

Hoe bereikt u uw doelgroep in de koopfase?

Webwinkel

Een bezoeker die interesse heeft in uw producten en op het punt staat een bestelling te doen, is bijna de ideale bezoeker. Bijna, want de bezoeker kan op het laatste moment toch besluiten om geen aankoop te doen. Hoe maakt u van een geĆÆnteresseerde bezoeker een betalende klant? In dit artikel gaan we er verder op dit conversie optimalisatie punt in. Ook komt u meer te weten over de koopfase.

De koopfase

In de koopfase weet een potentiƫle klant wat hij zoekt en wil kopen. Soms gaat aan deze koopfase een periode vooraf die bestaat uit zoeken, oriƫnteren en vergelijken. Toch kan een aankoop ook een impulsieve beslissing zijn. In elk geval zijn bezoekers die zich in de koopfase bevinden, de meest interessante bezoekers voor uw webshop. Zij zijn op zoek naar een goede aanbieder met aantrekkelijke prijzen. U verkoopt meer als uw webshop volledig geoptimaliseerd is.

Om de bijna-kopers om te zetten tot echte kopers, is het belangrijk dat uw boodschap hen over de streep trekt. Dan is te denken aan zinnen zoals ā€˜Bestel vandaag, morgen thuisbezorgd’, ā€˜Gratis verzending’, ā€˜Vandaag besteld, morgen in huis’ of ā€˜Binnen 24 uur thuisbezorgd’.

Zet verschillende mediakanalen in

Er zijn verschillende manieren om potentiƫle klanten in de koopfase te bereiken. Het bekendste voorbeeld is een zoekmachine. De meeste mensen gebruiken Google om het juiste product en de juiste aanbieder te vinden. Als u hoog in de Google-zoeklijst staat, krijgt u automatisch meer bezoekers. Er zijn verschillende manieren om hoger in Google te komen:

  • Geoptimaliseerde content: oftewel SEO
  • Google Adwords (betaalde service)
  • Google Remarketing for Search (betaalde service)
  • Google Shopping (betaalde service)

Alle bovenstaande mogelijkheden zijn gericht op Google. Hierbij staan de zoekwoorden centraal. Zoekwoorden zijn woorden die potentiƫle klanten in de zoekbalk van Google intypen. Buiten deze zoekmachine om kunt u potentiƫle klanten op andere manieren bereiken. Dat kan via de volgende kanalen:

  • Social media remarketing
  • Vergelijkingssites
  • Verkoopsites als Marktplaats, eBay of Bol.com
  • E-mail-campagnes

Remarketing via social media

Naast een hoge zichtbaarheid in Google is remarketing via social media het middel om een potentiƫle klant een aankoop te laten doen. Zo tilt u met remarketing via Facebook een klant over de streep.

Richt de focus op verkopen en winst

U kunt een mediakanaal op allerlei manieren succesvol inzetten. Mediakanalen om bezoekers tot klant te maken, moeten gericht zijn op verkopen en winst. U wilt het geld dat u investeert in campagnes op mediakanalen natuurlijk terugverdienen. De kans dat dat terugverdienen lukt, is het grootst in de koopfase. U moet ervoor zorgen dat potentiële klanten al voor de koopfase interesse hebben in uw product. Al uw marketingactiviteiten, via diverse mediakanalen, zorgen voor meer winst. Vergeet ook de nazorgfase niet. Tevreden klanten zorgen immers voor een positieve mond-tot-mondreclame.

Geoptimaliseerde productomschrijvingen

Het verkopen begint pas als een potentiële klant op een productpagina komt. De productteksten zijn van invloed op het verdere verloop van het aankoopproces. Deze omschrijving bepaalt of een potentiële klant het product wel of niet koopt. Om van een bezoeker een koper te maken, zijn duidelijke productteksten onmisbaar. 

Het schrijven van productpagina’s is niet heel moeilijk. Het klinkt tegenstrijdig, maar een productteksten voor een uitgebreid product is vaak eenvoudiger te schrijven. Dat kan met het opsommen van eigenschappen. Houd bij de productomschrijvingen ook rekening met SEO.

Vindt u het lastig om duidelijke productpagina’s te schrijven? Kijk dan eens naar grotere webshops als Bol.com, Zalando en Wehkamp. Zij laten hun productteksten vaak door professionals schrijven. Verder doet u ook inspiratie op op online handelssites als Marktplaats, eBay en Amazon. Op deze sites bestaan productomschrijvingen meestal uit een aantal standaard elementen.

Transparante voorwaarden

Naast de productomschrijvingen zijn duidelijke, transparante voorwaarden erg belangrijk. Dit zijn voorwaarden zoals ā€˜vandaag besteld, morgen in huis’, ā€˜geen verzendkosten’ of ā€˜niet goed, geld terug’. Een prominente plek voor uw voorwaarden, de keurmerken en de betaalmogelijkheden trekt meer potentiĆ«le klanten over de streep.

Vergeet de bestelknop niet

Verder is de presentatie van de bestelknop ook een belangrijk punt. Die knop moet opvallen op uw website. U kunt verschillende teksten op de bestelknop plaatsen, zoals ā€˜in winkelwagen plaatsen’, ā€˜nu bestellen’, ā€˜ dit product wil ik’ of ā€˜winkelwagen’. De tekst in de bestelknop moet wel aansluiten bij uw doelgroep.

Previous ArticleNext Article
Sitemap | Privacy beleid | Keurenplein 4 Unit A3636, 1069CD Amsterdam | KvK: 60332247

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geĆÆnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten