SEO, Webdesign

Het belang van een goede URL structuur

Wilt u gebruik maken van zoekmachine optimalisatie? Vindt u het belangrijk dat uw website beter vindbaar is in Google? Dan is het een goed idee om eens naar uw URL structuur te kijken. Het SEO optimaliseren van uw webteksten is niet voldoende om hoger te scoren in de zoekmachines, het belang van een goede URL structuur weegt namelijk ook zwaar mee. De URL is één van de belangrijkste onderdelen van SEO. Als uw URL niet de juiste structuur heeft, dan wordt het voor Google lastig om uw website te indexeren. Hierdoor blijft u nog steeds onvindbaar in de zoekmachines. Met onze uitleg en tips voor een goede structuur ontdekt u waarom het optimaliseren van uw URL zo belangrijk is.

Waarom een goede URL?

Het maken van goede URL’s voor uw website is cruciaal als u zoekmachine optimalisatie op een effectieve manier wilt toepassen. De zoekmachines analyseren iedere pagina van uw website om te beoordelen waar die pagina over gaat.  Als de URL’s belangrijke informatie bevat, dan kan Google bepalen waar uw pagina’s over gaan. Dat leidt weer tot betere informatie voor uw bezoeker die uw product of dienst in de zoekmachine opzoekt. Hierdoor wordt de kans op relatieve bezoekers groter waardoor de kans op klanten ook groter wordt. Het optimaliseren van uw URL structuur voor slechts een paar pagina’s is nog vrij eenvoudig, maar voor een grotere website met meer pagina’s, doorverwijzingen en landingspagina’s is het soms een heel karwei.

Hoe maakt u een goede URL?

Meestal maakt een goed CMS automatisch een juiste URL aan. Maar het is altijd handig om deze zelf te kunnen aanpassen, bijvoorbeeld als de pagina verhuisd is. De volgende aspecten zijn belangrijk voor een succesvolle URL.

Tip 1: Zorg voor leesbare URL’s

Als uw URL bestaat uit tekens en letters, dan is deze voor uw bezoekers en Google niet goed leesbaar. Niemand begrijpt waar uw pagina over gaat waardoor mensen eerder de sites van uw concurrenten bezoeken die wel duidelijke URL’s hebben.

Tip 2: Gebruik zoekwoorden in de URL

Laat de belangrijkste zoekwoorden van de pagina terugkomen in de URL. Beperk u tot één zoekwoord of slechts een aantal zodat de inhoud van de pagina duidelijk blijft. Een zoekmachine vriendelijke URL is een van de factoren van Google om te bepalen of een pagina relevant is voor een specifiek zoekwoord.

Tip 3: Koppeltekens bij meerdere woorden

Bestaat uw URL uit meerdere woorden? Maak dan gebruik van streepjes of koppeltekens. Laat underscores vooral zo ver mogelijk links liggen want Google kan die niet lezen.

Tip 4: Alleen kleine letters gebruiken

Het gebruik van hoofdletters zorgt voor verwarring in uw URL structuur, voor zowel bezoekers als de zoekmachine. Gebruik dus alleen kleine letters, ook bij het eerste woord in uw URL.

Tip 5: Ga foute URL’s tegen

Heeft uw website een zoekfunctie? Dan genereert u dynamische URL’s. Hierdoor ontstaan er verschillende URL’s binnen een website met dezelfde inhoud. Blokkeer deze door middel van Robots.txt zodat Google niet denkt dat u duplicate content op uw website hebt.

Tip 6: Hanteer een 301 redirect bij verandering

Het kan gebeuren dat uw URL van een pagina gewijzigd is. Door het wijzigen van een URL gaat de waarde van een pagina niet automatisch naar de nieuwe URL. Voeg een 301 redirect toe aan de oude URL om aan te geven dat de inhoud permanent naar een andere pagina is verhuisd.

De voordelen van een goede URL structuur

Een goede URL zorgt voor zoveel voordelen op uw website waardoor het zonde is als u uw URL’s niet hebt geoptimaliseerd. Het zorgt namelijk voor een betere rangschikking in Google en meer verkeer en interactie op uw website. Dat leidt uiteindelijk weer tot een hogere conversie. Met een succesvolle URL bereikt u meer zichtbaarheid, vindbaarheid en bezoekers op uw website. En als u de juiste informatie en call-to-actions op uw website heeft, dan kan een goede URL er uiteindelijk ook voor zorgen dat u meer klanten krijgt. Het is een weggegooide kans als u niets met uw URL structuur doet.

Optimaliseren van uw SEO website

Door deze tips weet u waarom het belang van een goede URL structuur zo essentieel is. Hierdoor moet het lukken om uw eigen URL structuur te optimaliseren. Heeft u behoefte aan meer informatie over het zoekmachine optimaliseren van uw website? Bij de Online Marketing Assistent kunt u terecht voor vrijblijvende informatie en advies. Uw eigen marketing assistent kunt u helpen en begeleiden met onpage SEO om zo hoog mogelijk in Google te scoren. We zijn bereikbaar via e-mail en telefoon.

Previous ArticleNext Article
Sitemap | Privacy beleid | Keurenplein 4 Unit A3636, 1069CD Amsterdam | KvK: 60332247

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten