Nieuws, Social Media

Facebook heeft een nieuw algoritme

Social media-gigant Facebook voert binnenkort een nieuw algoritme in dat voor grote veranderingen zorgt. Vooral zakelijke pagina’s gaan deze veranderingen merken. Het nieuwe algoritme geeft namelijk voor dat persoonlijke updates voorrang op commerciële berichten. Facebookgebruikers zien in de toekomst dus vaker babyfoto’s dan winacties voorbijkomen. Dat betekent niet dat je je doelgroep niet meer kunt bereiken op Facebook, het vergt alleen een andere strategie. Constant in contact staan met je doelgroep is de kern van deze nieuwe werkwijze.

Wat verandert er allemaal?

Onlangs kondigde Facebook aan dat er dit jaar een heleboel veranderingen aankomen. Het nieuwe algoritme zet de boel flink op zijn kop en dat is eigenlijk alleen maar positief. Consumenten en bedrijven gaan dit ongetwijfeld merken, maar wat houdt het precies in?

We krijgen meer plaatselijke berichten te zien

Het hoofddoel van Facebook is mensen dichter bij elkaar brengen. Het nieuwe algoritme zorgt er daarom voor dat lokale berichten vaker voorkomen in de tijdlijnen van gebruikers. Denk dan bijvoorbeeld aan plaatselijke evenementen en nieuwsberichten uit jouw regio. Omdat jouw woonplaats bekend is bij Facebook kunnen ze je voortaan steeds beter relevante berichten uit de regio laten zien.

Advertenties en andere commerciële berichten komen minder aan bod

Eén van grootste klachten van gebruikers is de overvloed aan advertenties op Facebook. Vooral de afgelopen jaren is het aantal commerciële berichten op Facebook sterk gegroeid. Adverteren via dit platform is steeds interessanter geworden. Door het gigantische aantal gebruikers is namelijk bijna iedere doelgroep aanspreekbaar. Maar door deze snelle toename van reclameberichten bleef er veel minder ruimte over voor persoonlijke berichten. Dit druist tegen het hoofddoel van Facebook in, daarom legt het sociale medium dit behoorlijk aan banden. Berichten van familie en vrienden krijgen om deze reden voortaan voorrang op berichten van bedrijven.

Facebook wordt transparanter over het gebruik van gebruikersgegevens

Veel mensen maken zich zorgen over het verzamelen en gebruiken van gebruikersgegevens. Door bepaalde persoonlijke informatie op te slaan stelt Facebook adverteerders in staat om hun doelgroep directer en doeltreffender te bereiken. De regels hierover worden dit jaar duidelijker voor gebruikers en bedrijven. Ook maakt het platform het gemakkelijker om privacy instellingen te veranderen en bepaalde commerciële berichten te weren.

Muziek wordt belangrijker voor Facebook

In 2017 kondigde Facebook een samenwerking met muziekgrootmacht Global Music Rights en platenlabel Sony aan. Wat hiervan precies de bedoeling is werd niet direct bekend gemaakt. Het is mogelijk dat Facebook een eigen platenlabel gaat beginnen. Een andere optie is dat Facebook een streamingdienst begint om te concurreren met Spotify en Apple Music. Hoe dan ook gaat Facebook zijn pijlen meer en meer richten op audiovisuele content.

Reacties zijn van groot belang

Dit is natuurlijk niet de eerste keer dat Facebook het algoritme aanpast. Meestal zijn dit kleine aanpassingen waar je weinig tot niets van merkt. Maar in 2015 voerde Facebook een verandering in die ervoor zorgde dat gebruikers vaker posts zien, gebaseerd op hun persoonlijke interesses. Aan de hand van reacties en likes ‘ziet’het algoritme de interesses van de gebruikers en krijgen ze meer relevante berichten te zien. Als gebruikers bijvoorbeeld vaak in discussie gaan onder posts van de NOS of NU.nl, verschijnen er steeds meer nieuwsberichten van deze sites in hun tijdlijn.

Reacties zorgen dus voor zichtbaarheid en meer interactie zorgt voor meer bereik. Dat is ook de kern van deze nieuwe update. Door voor interactie te zorgen blijven je berichten op de tijdlijnen van je doelgroep verschijnen.

Hoe lok je interactie uit?

Het maakt niet uit wat voor geweldige deals en winacties je post, zonder reacties zal je bericht alsnog verdwijnen. Daarom is het onwijs belangrijk om berichten te plaatsen die de lezer engageert. Zorg ervoor dat jouw lezers zich geroepen voelen hun mening te delen, met andere bezoekers in discussie te gaan en het bericht te delen. Je kunt bijvoorbeeld eindigen met een open vraag of omstreden stelling. Probeer nooit interactie uit te lokken door te eindigen met kreten als ‘tag iemand die…’ en ‘deel dit bericht en win!’. Dit noemt Facebook ‘engagement bait’, letterlijk vertaald is dat participatie-aas. Dit bestraft Facebook al sinds het einde van 2017.

Maar wat moet je dan wél doen?

Plaats interessante content

Om lezers aan te sporen tot interactie moeten je berichten interessant zijn. Dat kan door bijvoorbeeld huidige maatschappelijke kwesties aan te kaarten of interessante stellingen te delen. Daarmee lok je lezers uit om te reageren en met een beetje geluk gaat je publiek de discussie met elkaar aan. Ook grappig of leuk zijn werkt goed. Het internet van vandaag de dag bestaat namelijk voor een groot gedeelte uit zogenaamde ‘memes’. Memes zijn plaatjes die een bepaald format aanhouden en meestal grappig bedoeld zijn. Door hierop in te spelen spreek je de jongere generatie aan. Maar let op: memes zijn onmogelijk te forceren. Internetgebruikers herkennen geforceerde memes direct.

Breng variatie aan in je berichten

Door regelmatig het roer ietsjes om te gooien voorkom je eentonigheid in je posts. Frisse, nieuwe dingen houden je volgers alert en geïnteresseerd. Als je altijd tekstberichten plaatst, neem dan eens een video op. Authenticiteit speelt daarbij ook een grote rol. Een menselijk brein went namelijk vrij snel aan repeterende dingen en filtert ze weg. Daarom zie je je eigen neus ook alleen als je er bewust naar kijkt! Varieer dus regelmatig om zichtbaar te blijven voor je volgers.

Stop met je zakelijke denkwijze

Om je volgers goed aan te spreken moet je denken als een volger. Ze zien liever persoonlijke berichten dan zakelijke posts, dus hoe pak je dat aan? Wat zou je plaatsen als je geen bedrijf was, maar een persoon? Houd ook rekening met het tijdstip waarop je post. Het komt vaak voor dat je volgers ‘s avonds actiever zijn dan tijdens kantooruren. Post dus ook regelmatig buiten werktijden om de late Facebookers te bereiken.

Pas livestreaming toe voor een directe verbinding met je publiek

Een sterk ondergewaardeerde functie van Facebook is de mogelijkheid om te livestreamen. Een livestream is de ideale manier om je publiek direct aan te spreken. Geef je kijkers een rondleiding door je gebouw, laat ze vragen stellen en beantwoord ze met je collega’s. Door deze directe verbinding met je volgers geef je ze het gevoel dat ze erbij horen. Ook nadat je de stream eindigt, blijft de video online staan voor volgers die er niet live bij konden zijn.

Vraag je volgers om hun instellingen aan te passen

In de instellingen van Facebook kunnen gebruikers aangeven of ze berichten van een bepaalde pagina wel of niet in hun tijdlijn willen zien. Vaak staat deze optie ongewild verkeerd ingesteld en moeten mensen dit dus handmatig aanpassen. Door je volgers dit te vragen bereik je direct een stuk meer mensen.

Instagram heeft ook een nieuw algoritme

In 2012 heeft Facebook de foto-app Instagram overgenomen. Net als Facebook heeft ook Instagram het algoritme geüpdatet. Onpopulaire Instagramposts verschijnen niet of minder vaak in je feed. Ook hier is het dus nodig om interactie van je volgers uit te lokken. Door dagelijks een nieuwe foto te plaatsen, te reageren op volgers en foto’s van je doelgroep te liken blijf je relevant. Vergeet niet de juiste hashtags te gebruiken. Hashtags zijn ontzettend belangrijk voor de vindbaarheid van je posts. Als je niet weet wat goede hashtags zijn, gebruik dan deze handige website. Daar vind je onder andere een duidelijk overzicht van hoogscorende hashtags die betrekking hebben op jouw onderwerp.

Een groot aantal instagrammers die hun geld verdienen met Instagram werken samen om het nieuwe algoritme van Instagram naar hun hand te zetten. Dit doen ze via de zogenaamde ‘Instapods’. Dit zijn kleine groepen Instagrammers die elkaar assisteren door likes en comments onder elkaars posts te plaatsen. Zodra één van de leden van de groep een bericht plaatst, reageren alle andere leden direct met een like en een comment. Zo wordt de post volgens het algoritme meteen relevant en verschijnt het dus ook vaker in de feeds van andere gebruikers. Als je problemen hebt met je zichtbaarheid op Instagram, probeer eens om zelf je eigen Instapod te maken door Instagrammers in je eigen netwerk met elkaar te verbinden.

Richt je pijlen ook op andere media

Uit al deze veranderingen blijkt dat het altijd verstandig is om ook op andere sociale media actief te zijn. Focus dus niet al je aandacht op Facebook en Instagram, maar maak ook gebruik van bijvoorbeeld Twitter. Zo ben je niet alleen afhankelijk van de grillen van één bedrijf, maar houd je je opties open. Het is sowieso altijd handig om op zoveel mogelijk manieren vindbaar en bereikbaar te zijn. Door je digitale reikwijdte te uit te breiden wordt de kans dat een potentiële klant op jouw website terecht komt een stuk groter.

Previous ArticleNext Article
Sitemap | Privacy beleid | Keurenplein 4 Unit A3636, 1069CD Amsterdam | KvK: 60332247

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten