
MailChimp, het is een uitgebreid programma voor e-mail marketing. Met deze tool is een nieuwsbrief te maken met talloze templates, waarin tekst en foto kan komen te staan. Mensen ontvangen de brief, doordat jij hun mailadres in een lijst zet of omdat zij zich op de nieuwsbrief abonneren. Dat kan in MailChimp met een lijst. Die lijst bestaat uit de naam en een mailadres. De gegevens kan de tool MailChimp indexeren, waarna je via deze e-mail-marketingsoftware de nieuwsbrief verstuurt.
De mogelijkheden voor een nieuwsbrief in MailChimp
MailChimp is veruit de bekendste tool voor een online nieuwsbrief. Het is een eenvoudige toepassing en tot op zekere hoogte ook een kosteloze. Kosteloos is MailChimp tot 2000 abonnees en tot 12.000 nieuwsbrieven per maand. De tool beschikt over allerlei templates en is te koppelen aan CMS-systemen, zoals WordPress en Magento. MailChimp geeft ook inzicht in het effect van de mails. De toepassing toont hoe vaak de mails geopend worden en je ziet de doorkliks naar de website van je bedrijf. Met die metingen in de hand zijn er verbeteringen door te voeren. MailChimp biedt extra mogelijkheden vanaf 10 dollar per maand.
De opzet voor een nieuwsbrief in MailChimp
Een nieuwsbrief starten begint met het aanmaken van een account op de website van Mailchimp. MailChimp biedt de ontwerpen voor de nieuwsbrief onder het kopje ‘My Templates’. Actualiteit is de leidende draad en eruit springen met de nieuwsbrief is belangrijk, omdat er per dag al talloze mailtjes bij een consument binnenkomen. Een nieuwsbrief begint met een introductietekst die per keer te actualiseren is. Deze tekst bestaat uit een paar zinnen over het bedrijf, zoals de unique selling points of een speciale actie. Met een persoonlijke nieuwsbrief schiet u als ondernemer helemaal raak. Dan kunt u denken aan een persoonlijke kortingscode, waardoor de lezer verrast wordt.
Doorlinken en autoresponders in de MailChimp-nieuwsbrief
Ondernemers doen er goed aan om vanuit de nieuwsbrief door te linken naar actuele blogs en nieuwsberichten op de eigen website. Dat doorlinken kan ook met buttons die leiden naar de social media. De nieuwsbrief is ook op social media te delen. Ook zijn autoresponders een aanrader. Deze automatische e-mails worden door MailChimp verstuurd bij een bepaalde actie, zoals een antwoord op het inschrijven voor een nieuwsbrief. Het beste moment voor het versturen van een nieuwsbrief is een vaste dag. Zo wacht de ontvanger erop.
Online Marketing Assistent helpt u met de nieuwsbrief
Een nieuwsbrief maken met MailChimp is geen rocket science. Toch zijn er wel aardig wat stappen te zetten om tot iets leuks te komen. Komt u er niet uit? Trek aan de bel bij de online marketeers van Online Marketing Assistent. Zij helpen u met alle plezier op weg.