
Meer bezoekers is voor de meeste bedrijven hét doel van online marketing. E-mail marketing trekt meer bezoekers naar uw website of simpel gezegd: zonder e-mail marketing laat u geld liggen. Elke mail naar uw bezoekers levert direct resultaat op. Het marketingmiddel is flexibel inzetbaar, want in vrijwel iedere sector kunt u nieuwsbrieven sturen naar bezoekers, klanten of relaties. Uw Online Marketing Assistent laat zien hoe u een succesvolle e-mailcampagne uitvoert.
1. Aanmoedigen om zich in te schrijven
Grijp elke kans om meer abonnees te krijgen op uw nieuwsbrieven. Zorg ervoor dat geïnteresseerden zich via verschillende kanalen kunnen inschrijven. De twee beste kanalen in dit geval zijn sociale media en uw blog. Op deze sociale media en blog komen bezoekers af die al interesse in uw bedrijf of merk hebben. Een call to action op uw website is ook een middel om bezoekers te laten abonneren op uw nieuwsbrief. Veel webwinkels bieden bijvoorbeeld een (eenmalige) korting als klanten zijn ingeschreven op de nieuwsbrief.
2. Promoot belangrijke content
Belangrijke content is goed te promoten via uw nieuwsbrief. Misschien heeft u een nieuwe whitepaper of nieuw e-book geschreven, waar u uw klanten over wilt informeren, of wilt u een discussie opwekken. Met een e-mail-nieuwsbrief brengt u belangrijke content onder de aandacht. Een nieuw e-book lanceren kan van tevoren om de spanning op te bouwen. En ook na de lancering kunt u het boek onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld met een speciale nieuwsbrief of een korte herinnering in een nieuwsbrief.
3. Geef een voorproefje van uw nieuwste blog
Verrassen en interesseren zijn nodig om de aandacht van lezers van de nieuwsbrief vast te houden. U stuurt u uw abonnees alleen informatie die echt de moeite waard is. Een voorbeeld is een voorproefje op uw nieuwste blog. In de nieuwsbrief licht u een tipje van de sluier op of er is een link naar het volledige blogbericht. Dat zorgt gelijk voor meer verkeer naar uw blog met meer interesse in uw berichten en mogelijk nieuwe lezers tot gevolg.
4. Ontwikkel landingspagina’s
Een goede landingspagina zet bezoekers om in klanten. Dat kan in de vorm van nieuwe abonnees op uw nieuwsbrief, maar u kunt op een landingspagina ook bezoekers aansporen om een bepaald product of een bepaalde dienst te kopen. Een landingspagina brengt u onder de aandacht met een campagne. Mensen komen met een paar zoekwoorden terecht op uw pagina. Hier spoort u de bezoeker met een call to action aan om abonnee te worden. In een korte tijd ziet u uw abonneelijst groeien.
5. Link naar uw social media
Zorg ervoor dat mensen uw nieuwsbrief willen en kunnen delen. Plaats daarom social media-buttons in uw nieuwsbrief. Zo kunnen klanten of geïnteresseerden uw nieuws verspreiden, waardoor uw bereik groeit.
6. Doe aan crosspromotie
Houd mensen op zoveel mogelijk platformen op de hoogte van uw doen en laten. Heeft u een exclusieve aanbieding voor de abonnees van uw nieuwsbrief? Maak dit dan kenbaar op sociale media. Houdt u een winactie op Facebook: stel mensen via de nieuwsbrief op de hoogte. Zo zien uw bezoekers en abonnees het belang van uw nieuwsbrief.
7. Gebruik de informatie van uw abonnees
U beschikt over meer gegevens dan alleen het mailadres als iemand lid wordt van uw nieuwsbrief. Benut deze informatie dan ook goed. Zo kunt u uw abonnees onderverdelen in de interactie en interesse die zij in het verleden toonden. Zo ontstaan er specifieke groepen die u bereikt met een specifieke strategie. Dit is heel effectief voor uw marketing, maar het kost wel veel tijd. Behandel alle gegevens wel vertrouwelijk.
Testen, testen en testen
E-mailmarketing is een marketingmiddel, waarmee u van alles kunt testen. Bedenk welke factoren voor u van pas komen en probeer uit wat de interesse in uw nieuwsbrief kan verhogen. We noemen in dit artikel maar een paar onderdelen van e-mailmarketing. Er komt nog veel meer bij kijken, zoals het design van uw nieuwsbrief. Uw Online Marketing Assistent maakt nieuwsbrieven met standaard templates, maar we maken ook designs op maat voor uw e-mail-nieuwsbrief. De mogelijkheden voor maatwerk zijn eindeloos, maar ook de standaard templates van Mailchimp werken uitstekend. Wilt u meer bezoekers? Laat uw nieuwsbrief dan optimaliseren door ons. Vraag vrijblijvend naar een offerte op maat.