Content marketing, big data en kunstmatige intelligentie: de online marketingtrends voor 2018 op een rij
Trends content marketing 2018
22 December 2017 - 10:51, by , in Algemeen, Content marketing, Online adverteren, Comments off

Content marketing, big data en kunstmatige intelligentie krijgen in het nieuwe jaar nog meer prioriteit in de online marketing. Dat verwacht het Engelse marketingadviesbureau Smart Insights dat een wereldwijd onderzoek onder 850 marketeers heeft gehouden. ‘Persoonlijk’ is het marketingwoord van 2018. Van de ondervraagden in het Smart Insights-onderzoek denkt 20 procent dat content marketing in 2018 belangrijker wordt voor zijn of haar bedrijf. Kort daarop volgen big data (14 procent) en kunstmatige intelligentie (14 procent). Daarnaast concludeert Smart Insights dat het gebruik van de desktop nog meer zal dalen en het gebruik van de tablet een klein beetje, terwijl het gebruik van de mobiele telefoon naar nog grotere hoogte stijgt.

 

Trends content marketing 2018

 

Content marketing wordt leidend

Content marketing is al belangrijk, maar wordt in 2018 toonaangevend. Dat zegt niet alleen Smart Insights, maar ook het Nederlandse Spredle. Vooral blogs moeten meer prioriteit krijgen, vinden deze marketingexperts. Dan gaat het vooral om storytelling: verhalen van toegevoegde waarde voor de klant. Deze klant moet beter worden van de content en zich erin herkennen. Daarom moet een ondernemer in het hoofd van zijn clientèle kruipen. Storytelling, met of zonder foto’s, is er voor een emotionele band met een klant. Het is een langetermijnvisie. Zonder storytelling verkoopt een ondernemer alleen maar. Vergelijk het met een onenightstand.

 

content en zoekwoorden

 

Tip: verkoop geen onzinverhalen, authenticiteit is de sleutel tot succes. Voor social media posts geldt in 2018: maak ze ‘content engaging’, oftewel: een post die een reactie uitlokt. Dat kan bijvoorbeeld iets grappigs zijn of een discussie. In beide gevallen zorgt het al snel voor meer bereik van je social media.

 

 

analytics-big dataBig data biedt kansen voor online ondernemers

Van de 850 ondervraagden in het Smart Insights-onderzoek verwacht 14 procent een groei van big data in 2018, omdat de doorontwikkeling veel kansen biedt. Zo geeft data veel inzicht, waardoor een advertentiecampagne gerichter kan. Een voorbeeld is het bestaande Search Engine Advertising (SEA) campagne. Dan verschijnt een advertentie van een bedrijf bijvoorbeeld in Google als iemand zoekt op het product van dat bedrijf. Zo komt de reclame in beeld bij een gerichte groep die daadwerkelijk op zoek is naar deze diensten of producten.

 

Een ander voorbeeld van big data is ‘proximity marketing’. Met deze marketingvorm komt er op een mobiele telefoon een gerichte boodschap binnen. Laat het gebruik van de smartphone in 2018 nu net een groei doormaken. De bezitter van een smartphone krijgt een gerichte advertentie in beeld met een scan van een QR-code, bij het inloggen via een wifi-hotspot of als de smartphone vraagt om locatiegegevens.

 

 

Kunstmatige intelligentie

kunstmatige intelligentieGemak, snelheid en een persoonlijke benadering: dat is kunstmatige intelligentie in het kort. Het gaat dan bijvoorbeeld om zogenoemde ‘chatbots’ op websites. Die bots beantwoorden vragen van bezoekers. Een ander voorbeeld is Siri, een kunstmatige assistent op de iPhone die je een opdracht kan geven. Nog bekender zijn de opties in de gemiddelde webshop. De kleur, de maat en de prijs aanvinken: het is kunstmatige intelligentie, waardoor het juiste product tevoorschijn komt.


Gegevens van klanten omzetten in een persoonlijke aanbieding per klant is ook zo’n voorbeeld. Overigens: Smart Insights voegde kunstmatige intelligentie toe aan haar enquête, omdat het bedrijf meer over dit onderwerp te weten wil komen. Groot was dan ook de verrassing toen bleek dat 14 procent van de 850 wereldwijde ondervraagden een toenemende interesse in kunstmatige intelligentie verwacht.

About author:
Met een achtergrond in marketing & verkoop hield Max de online ontwikkeling altijd in de gaten. Na het runnen van een aantal webshops volgde al snel enkele online marketing opdrachten voor zowel kleine als grote bedrijven. Dit heeft er toe geleid dat Online Marketing Assistent nu de uitkomst is voor MKB ondernemers die wel wat hulp bij online marketing kunnen gebruiken.

Tips & Tricks

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten