E-commerce

Checklist om uw webshop te optimaliseren

Webwinkel

Natuurlijk wilt u dat uw webshop een succes wordt: u wilt er het allerbeste uithalen. Alleen hoe doet u dat? Hoe zorgt u voor een goede optimalisatie? Wij helpen u in deze blog op weg met een uitgebreide checklist. Hiermee kunt u checken of uw webwinkel voldoende geoptimaliseerd is, of dat het tijd is voor wat aanpassingen.

Een eigen domeinnaam

Met een eigen domeinnaam verhoogt u uw vindbaarheid in Google. De zoekmachine gebruikt de URL, het adres van de website, om de site te indexeren. Met een goede domeinnaam is uw webshop bij een zoekopdracht dus sneller vindbaar voor potentiƫle klanten.

Bij sommige bedrijven kunt u gratis een website bouwen. Hierbij wordt uw URL getoond met de naam van het bedrijf en uw webwinkel. Als u wel een eigen domeinnaam hebt, dan wordt alleen uw URL getoond. Dit kan Google veel beter indexeren. Bovendien geeft u bezoekers een veel professionelere indruk als u een eigen domeinnaam heeft. Dit wekt veel meer vertrouwen bij potentiƫle klanten.

De homepage

Een goede eerste indruk maakt u maar ƩƩn keer, ook met uw webshop. EƩn van de belangrijkste zaken is dan ook om voldoende aandacht te besteden aan de homepage van uw webshop. Let hierbij op de volgende punten:

  • De sfeer
  • De pagina-indeling
  • De categorie- en productindeling
  • De tekst

De sfeer

De sfeer bepaalt of bezoekers op uw website blijven of niet. Zorg er dan ook voor dat de sfeer goed bij uw doelgroep aansluit. Deze doelgroep blijft dan langer op uw website en bestelt sneller een product. Natuurlijk hoeft u niet heel uw assortiment op de homepage te laten zien. Vaak geeft een sfeerfoto van de producten die u verkoopt veel meer inspiratie. Je creƫert ook meer sfeer door aanspreekbare kleuren en lettertypes.

De pagina-indeling

De meeste webshops bevatten eenzelfde soort pagina-indeling. Dit zijn de meeste online shoppers dan ook gewend en die indeling verwacht men ook in uw webshop. Volg dan ook de pagina-indeling van grotere, bekende webshops. Een logische indeling ziet er zo uit:

  • Paginaheader en het logo linksbovenin of in het midden bovenin
  • Navigatiemenu bovenaan of aan de linkerkant
  • Winkelwagen rechtsbovenin
  • Zoekbalk bovenin. Meestal is dit rechtsbovenin of net onder de winkelwagen
  • Een footer onderaan de pagina. Dit is een verwijzing naar de contactgegevens, de service, algemene voorwaarden, nieuwsbrief, reviews, etcetera.

De categorie-en productindeling

U verhoogt de gebruiksvriendelijkheid door een logische indeling van alle bij elkaar horende producten. Kijk eventueel hoe andere, populaire webshops dit hebben gedaan.

De tekst

De hoofdtaak van uw homepage is om uw bezoekers in een oogopslag duidelijk te maken waar ze zijn, wat u verkoopt en waarom u de beste keuze bent. Plaats dan ook een korte, bondige en informatieve tekst op de homepage.

Duidelijke categorie- en productpagina’s

Met duidelijk categorie- en productpagina’s optimaliseert u uw webshop. Maak een duidelijke, logische route van uw homepage naar de categorie- en productpagina’s.

Categoriepagina’s

Met een aantal duidelijke categoriepagina’s geeft u de oriĆ«nterende bezoeker inspiratie. Verleid uw bezoekers met mooie afbeeldingen van uw producten en unieke, leesbare content.

Productpagina’s

Uw productpagina’s moeten bezoekers overtuigen uw producten te kopen. Een overzichtelijke productpresentatie met duidelijke productinformatie is dan ook een must.

Het aantal afhakers verminderen

Ook tijdens de koopfase, kunnen bezoekers nog afhaken en de winkelwagen achterlaten. U heeft het niet zelf in de hand of een potentiële klant uiteindelijk een aankoop bij u doet en klant wordt. Wel kunt u de koopfase positief beïnvloeden door u webshop op de juiste manier in te richten. Hieronder enkele tips om het aantal afhakers te verminderen:

  • Zorg voor een transparante communicatie van uw voorwaarden. Voorbeelden hiervan zijn een duidelijke communicatie over de verzendkosten, garantie, levertijd en retourneren
  • Kies voor een betaalmethode met een betrouwbaar imago. Dit is een betaalmethode die veel wordt gebruikt in het land waarin u uw producten verkoopt. In Nederland is dit iDeal.
  • Zorg ervoor dat uw website een professionele en betrouwbare uitstraling heeft en dat klanten hier veilig kunnen betalen. U bereikt dit onder meer met een eigen domeinnaam, een professioneel webdesign, een betrouwbare betaalmethode, webwinkelkeurmerk en klantenreviews.
Previous ArticleNext Article
Sitemap | Privacy beleid | Keurenplein 4 Unit A3636, 1069CD Amsterdam | KvK: 60332247

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geĆÆnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten