Checklist om uw webshop te optimaliseren
digitale marketing
23 February 2017 - 10:49, by , in Webwinkel, Comments off

Natuurlijk wilt u dat uw webshop een succes wordt: u wilt er het allerbeste uithalen. Alleen hoe doet u dat? Hoe zorgt u voor een goede optimalisatie? Wij helpen u in deze blog op weg met een uitgebreide checklist. Hiermee kunt u checken of uw webwinkel voldoende geoptimaliseerd is, of dat het tijd is voor wat aanpassingen.

Een eigen domeinnaam

Met een eigen domeinnaam verhoogt u uw vindbaarheid in Google. De zoekmachine gebruikt de URL, het adres van de website, om de site te indexeren. Met een goede domeinnaam is uw webshop bij een zoekopdracht dus sneller vindbaar voor potentiële klanten.

Bij sommige bedrijven kunt u gratis een website bouwen. Hierbij wordt uw URL getoond met de naam van het bedrijf en uw webwinkel. Als u wel een eigen domeinnaam hebt, dan wordt alleen uw URL getoond. Dit kan Google veel beter indexeren. Bovendien geeft u bezoekers een veel professionelere indruk als u een eigen domeinnaam heeft. Dit wekt veel meer vertrouwen bij potentiële klanten.

De homepage

Een goede eerste indruk maakt u maar één keer, ook met uw webshop. Eén van de belangrijkste zaken is dan ook om voldoende aandacht te besteden aan de homepage van uw webshop. Let hierbij op de volgende punten:

  • De sfeer
  • De pagina-indeling
  • De categorie- en productindeling
  • De tekst

De sfeer

De sfeer bepaalt of bezoekers op uw website blijven of niet. Zorg er dan ook voor dat de sfeer goed bij uw doelgroep aansluit. Deze doelgroep blijft dan langer op uw website en bestelt sneller een product. Natuurlijk hoeft u niet heel uw assortiment op de homepage te laten zien. Vaak geeft een sfeerfoto van de producten die u verkoopt veel meer inspiratie. Je creëert ook meer sfeer door aanspreekbare kleuren en lettertypes.

De pagina-indeling

De meeste webshops bevatten eenzelfde soort pagina-indeling. Dit zijn de meeste online shoppers dan ook gewend en die indeling verwacht men ook in uw webshop. Volg dan ook de pagina-indeling van grotere, bekende webshops. Een logische indeling ziet er zo uit:

  • Paginaheader en het logo linksbovenin of in het midden bovenin
  • Navigatiemenu bovenaan of aan de linkerkant
  • Winkelwagen rechtsbovenin
  • Zoekbalk bovenin. Meestal is dit rechtsbovenin of net onder de winkelwagen
  • Een footer onderaan de pagina. Dit is een verwijzing naar de contactgegevens, de service, algemene voorwaarden, nieuwsbrief, reviews, etcetera.

De categorie-en productindeling

U verhoogt de gebruiksvriendelijkheid door een logische indeling van alle bij elkaar horende producten. Kijk eventueel hoe andere, populaire webshops dit hebben gedaan.

De tekst

De hoofdtaak van uw homepage is om uw bezoekers in een oogopslag duidelijk te maken waar ze zijn, wat u verkoopt en waarom u de beste keuze bent. Plaats dan ook een korte, bondige en informatieve tekst op de homepage.

Duidelijke categorie- en productpagina’s

Met duidelijk categorie- en productpagina’s optimaliseert u uw webshop. Maak een duidelijke, logische route van uw homepage naar de categorie- en productpagina’s.

Categoriepagina’s

Met een aantal duidelijke categoriepagina’s geeft u de oriënterende bezoeker inspiratie. Verleid uw bezoekers met mooie afbeeldingen van uw producten en unieke, leesbare content.

Productpagina’s

Uw productpagina’s moeten bezoekers overtuigen uw producten te kopen. Een overzichtelijke productpresentatie met duidelijke productinformatie is dan ook een must.

Het aantal afhakers verminderen

Ook tijdens de koopfase, kunnen bezoekers nog afhaken en de winkelwagen achterlaten. U heeft het niet zelf in de hand of een potentiële klant uiteindelijk een aankoop bij u doet en klant wordt. Wel kunt u de koopfase positief beïnvloeden door u webshop op de juiste manier in te richten. Hieronder enkele tips om het aantal afhakers te verminderen:

  • Zorg voor een transparante communicatie van uw voorwaarden. Voorbeelden hiervan zijn een duidelijke communicatie over de verzendkosten, garantie, levertijd en retourneren
  • Kies voor een betaalmethode met een betrouwbaar imago. Dit is een betaalmethode die veel wordt gebruikt in het land waarin u uw producten verkoopt. In Nederland is dit iDeal.
  • Zorg ervoor dat uw website een professionele en betrouwbare uitstraling heeft en dat klanten hier veilig kunnen betalen. U bereikt dit onder meer met een eigen domeinnaam, een professioneel webdesign, een betrouwbare betaalmethode, webwinkelkeurmerk en klantenreviews.
About author:

Met een achtergrond in marketing & verkoop hield Max de online ontwikkeling altijd in de gaten. Na het runnen van een aantal webshops volgde al snel enkele online marketing opdrachten voor zowel kleine als grote bedrijven. Dit heeft er toe geleid dat Online Marketing Assistent nu de uitkomst is voor MKB ondernemers die wel wat hulp bij online marketing kunnen gebruiken.

Tips & Tricks