Zo geeft u klanten de perfecte nazorg
Marketing
23 February 2017 - 10:31, by , in Webwinkel, Comments off

Heeft u eindelijk nieuwe klanten? Dan wilt natuurlijk dat ze bij u terugkomen en een positief beeld van uw webshop hebben. Alleen hoe zorgt u daarvoor? Welke activiteiten kunt u ondernemen om uw klanten tevreden te houden?

Als uw klanten een goede ervaring met uw webwinkel hebben, is de kans vele malen groter dat ze vaker een bestelling bij u plaatsen. Deze positieve ervaring bestaat onder meer uit een snelle levering. Verder zijn tevreden klanten ook een goede ambassadeur van uw webshop. Zij zorgen voor een positieve mond-tot-mondreclame, waarmee ze weer nieuwe klanten bereiken.

Nazorg is essentieel

Met een snelle levering alleen, houdt u uw klanten niet tevreden. Een goede nazorg is essentieel. Hiermee levert u een extra service, die klanten erg waarderen. Ze voelen zich dan meer verbonden met uw webshop en zullen dus sneller weer voor u kiezen. Nazorg draait vooral om het bieden van een goede service. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Vragen of alles naar wens is
  • Op uw website tonen wat een klant nog meer met de aankoop kan doen
  • Informatie geven over het onderhoud van het aangekochte product
  • Een goed en duidelijk retourbeleid
  • Een bereikbaar klantenservice
  • Aantrekkelijke kortingsacties
  • Klanten de mogelijkheid geven om ervaringen te delen

Mediakanalen inzetten

Naast het bieden van een goede service, levert unieke content ook een bijdrage aan een betere gebruikerservaring en klanttevredenheid. Als u op mediakanalen informatie geeft over zaken als onderhoud en aanvullende accessoires, informeer u uw klanten ook na hun aankoop. Dit leidt weer tot een positieve beeldvorming van uw webshop. Klanten zullen dan sneller extra aankopen doen. Bij het delen van content, reviews en nieuwsberichten, is het belangrijk dat u alle mediakanalen inzet. Dit leidt tot een nog grotere binding met uw klanten. Voorbeelden van mediakanalen zijn:

  • E-mail
  • Google
  • Facebook: eigen pagina van uw webshop
  • Twitter
  • Instagram

Ook kunt u elke klant de mogelijkheid bieden om zich aan te melden voor een nieuwsbrief. Deze kunt u per e-mail naar klanten sturen. In de nieuwsbrief informeert u klanten over uw nieuwe producten, leuke kortingsacties, mogelijkheden van producten of nieuwtjes van uw webshop.

Vraag klanten om reviews

Heeft u een nieuwe klant? Vergeet dan niet om deze om een review te vragen. De beste reclame is een positieve review van klanten. Als de klant niet tevreden blijkt te zijn, dan is dit ook een kans om hem of haar alsnog te helpen en tevreden te stellen.

Leg de focus op klantenbinding en extra verkoop

In de nazorgfase ligt de focus dus op klantenbinding en extra verkopen. In marketingtermen wordt dit retentie en upselling genoemd. Retentie is gericht op het behouden van bestaande klanten. Upselling is klanten stimuleren om extra aankopen bij u te doen. Via Google Analytics kunt u het percentage en aantal terugkerende bezoekers meten. Verder geeft het aantal herhaalaankopen ook een goed inzicht. Aan de hand van resultaten weet u of uw de juiste marketingmiddelen hebt ingezet of dat u de nazorg nog moet verbeteren.

About author:
Met een achtergrond in marketing & verkoop hield Max de online ontwikkeling altijd in de gaten. Na het runnen van een aantal webshops volgde al snel enkele online marketing opdrachten voor zowel kleine als grote bedrijven. Dit heeft er toe geleid dat Online Marketing Assistent nu de uitkomst is voor MKB ondernemers die wel wat hulp bij online marketing kunnen gebruiken.

Tips & Tricks