Hoe bereikt u uw doelgroep in de koopfase?
doelgericht adverteren
23 February 2017 - 10:39, by , in Webwinkel, Comments off

Een bezoeker die geïnteresseerd is in uw producten en op het punt staat om een bestelling te doen, is bijna de ideale bezoeker. Bijna, want de bezoeker kan op het laatste moment toch besluiten om geen aankoop te doen. Hoe maakt u van een geïnteresseerde bezoeker een betalende klant? In dit artikel gaan we er verder op in. Ook komt u meer te weten over de koopfase.

De koopfase

In de koopfase weet een potentiële klant wat hij zoekt en wil kopen. Soms gaat hier een periode aan vooraf die bestaat uit zoeken, oriënteren en vergelijken. Het kan echter ook een impulsieve beslissing zijn. In ieder geval zijn bezoekers die zich in de koopfase bevinden, de meest interessante bezoekers voor uw webshop. Zij zijn op zoek naar een goede aanbieder met aantrekkelijke prijzen. U realiseert al snel meer verkopen als uw webshop volledig geoptimaliseerd is.

Om de bijna-kopers om te zetten tot echte kopers, is het essentieel dat u hen een boodschap toont, waarmee u ze overhaalt. Hierbij kunt u denken aan zinnen als ‘Bestel vandaag, morgen thuisbezorgd’, ‘Gratis verzending’ of ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ of ‘Binnen 24 uur thuisbezorgd’.

Zet verschillende mediakanalen in

Er zijn verschillende manieren om potentiële klanten, die zich in de koopfase bevinden, te bereiken. Het bekendste voorbeeld is een zoekmachine. De meeste mensen maken gebruik van Google om het juiste product en de juiste aanbieder te vinden. Als u hoog in de zoeklijst van Google staat, krijgt u automatisch meer bezoekers. Er zijn verschillende manieren om hoger in Google te komen:

  • Geoptimaliseerde content : ofwel SEO
  • Google Adwords (betaalde service)
  • Google Remarketing for Search (betaalde service)
  • Google Shopping (betaalde service)

Alle bovenstaande mogelijkheden zijn gericht op Google. Hierbij staan de zoekwoorden centraal. Dit zijn de woorden die potentiële klanten in de zoekbalk van Google intypen. Buiten deze zoekmachine, kunt u potentiële klanten op andere manieren bereiken. Hierbij kunt u gebruik maken van de volgende kanalen:

  • Social media remarketing
  • Vergelijkingssites
  • Verkoopsites als Marktplaats, E-bay of Bol.com
  • E-mail campagnes

Remarketing via social media

Naast een hoge zichtbaarheid in Google, kunt u met remarketing via social media bereiken dat een potentiële klant echt een aankoop bij u doet. Zo kunt u met remarketing via Facebook een klant toch over de drempel tillen om een product bij u aan te schaffen.

Richt de focus op verkopen en winst

U kunt een mediakanaal op diverse manieren succesvol inzetten. Mediakanalen die zijn ingezet om bezoekers tot klanten te maken, moeten gericht zijn op verkopen en winst.

Wanneer u bijvoorbeeld honderd euro hebt geïnvesteerd in campagnes op de mediakanalen, dan wilt u dit bedrag natuurlijk snel terugverdienen. De kans dat u dit lukt, is het grootste in de koopfase. U moet er dus voor zorgen dat potentiële klanten al geïnteresseerd zijn in uw product voor de koopfase. Al uw marketingactiviteiten via diverse mediakanalen, zorgen ervoor dat u meer winst behaalt. Vergeet ook de nazorgfase niet. Tevreden klanten zorgen immers voor een positieve mond-tot-mondreclame.

Geoptimaliseerde productomschrijvingen

Het verkopen begint pas echt als een potentiële klant op een productpagina is gekomen. De productomschrijving is van invloed op het verdere verloop van het aankoopproces. Deze bepaalt of een potentiële klant het product wel of niet gaat kopen. Om een bezoeker tot koper om te zetten, is het belangrijk dat uw productomschrijvingen duidelijk zijn.

Het schrijven van productpagina’s is niet zo heel moeilijk. Het klinkt tegenstrijdig, maar een productomschrijving voor een uitgebreid product is vaak eenvoudiger om te schrijven. Hiervoor kun je namelijk veel eigenschappen opsommen. Houd bij de productomschrijvingen ook rekening met SEO.

Vindt u het lastig om duidelijke productpagina’s te schrijven? Kijk dan eens hoe grotere webshops als Bol.com, Zalando en Wehkamp dit hebben gedaan. Zij laten hun productteksten vaak door echte professionals schrijven. Verder doet u ook inspiratie op bij online handelssites als Marktplaats, Ebay en Amazon. Hier bevatten de productomschrijvingen meestal een aantal standaard elementen.

Transparante voorwaarden

Naast de productomschrijvingen zijn duidelijke, transparante voorwaarden van essentieel belang. Dit zijn voorwaarden als ‘vandaag besteld, morgen in huis’, ‘geen verzendkosten’ of ‘niet goed, geld terug’. Door uw voorwaarden, de keurmerken en de betaalmogelijkheden op een prominente plek te tonen, haalt u potentiële klanten nog meer over de streep.

Vergeet de bestelknop niet

Verder is de presentatie van de bestelknop ook een belangrijk punt. Deze moet opvallen op uw website. U kunt verschillende teksten op de bestelknop plaatsen, zoals ‘in winkelwagen plaatsen’, ‘nu bestellen’, ‘ dit product wil ik’ of ‘winkelwagen’. De tekst in de bestelknop moet wel aansluiten bij uw doelgroep.

About author:
Met een achtergrond in marketing & verkoop hield Max de online ontwikkeling altijd in de gaten. Na het runnen van een aantal webshops volgde al snel enkele online marketing opdrachten voor zowel kleine als grote bedrijven. Dit heeft er toe geleid dat Online Marketing Assistent nu de uitkomst is voor MKB ondernemers die wel wat hulp bij online marketing kunnen gebruiken.

Tips & Tricks