3 Essentiële prijsstrategieën voor iedere webshop
prijzen webshop
23 February 2017 - 10:59, by , in Webwinkel, Comments off

Stel: u ziet in uw favoriete winkel de perfecte jeans. In gedachten heeft u het item al gekocht. Alleen dan ziet u de prijs. Helaas, de jeans valt echt buiten uw budget. Maar u hebt hem al gepast, in gedachten al gecombineerd met andere kledingstukken en hij zit als gegoten. Eigenlijk heeft u uw keuze dus al gemaakt. Ook al is de jeans te duur, de kans dat u hem toch koopt is erg groot. Veel groter dan wanneer u dezelfde jeans in een webshop ziet. Dit komt, omdat u het kledingstuk hier niet kunt aanraken en voelen. U kunt het product niet gelijk ‘ervaren’. Verder staat de prijs gelijk naast de jeans op de website. U kunt dus in een seconde bepalen of deze binnen uw budget valt of niet. Het moge duidelijk zijn; de prijs is één van de meest belangrijkste punten als het aankomt op online winkelen.

De feiten over prijzen

Dat de prijs een van de meest doorslaggevende aspecten is als het gaat om online shoppen, blijkt wel uit de volgende feiten:

  • Prijsvergelijkingssites vormen een groot aandeel in de online marketing. Ongeveer 20% van de online shoppers kijkt eerst op een vergelijkingssite, voordat ze een aankoop doen.
  • Voor ruim 60% van de consumenten die online shoppen, is de prijs doorslaggevend om een product aan te schaffen.
  • Ongeveer 90% van de online shoppers weet goed hoe ze aanbiedingen kunnen vinden. Voor elk product dat een online shopper aanschaft, wordt ongeveer 10 minuten besteed aan het vergelijken van prijzen en het kiezen van een webshop.

Drie online prijsstrategieën

Als u online verkoopt, is het zeer belangrijk om een effectieve prijsstrategie te bepalen. Klanten moeten het de moeite waard vinden om de prijs voor uw product te betalen. Als u uw marktpositionering analyseert kunt u veel uit uw prijsstrategie halen. Dit kan vanuit verschillende oogpunten:

  • Kostengeoriënteerde prijsstrategie
  • Concurrentiegeoriënteerde prijsstrategie
  • Vraaggeoriënteerde prijsstrategie

Kostengeoriënteerde prijsstrategie

Vanuit het perspectief van uw bedrijf

Bij deze prijsstrategie bepaalt u de verkoopprijs op basis van de gemaakte kosten. Hierbij kijk u naar de directe kosten (materialen, arbeidsuren en grondstoffen) en indirecte kosten (internetkosten, marketingkosten, huurprijs van kantoor, enz.) die u hebt gemaakt om het product te produceren, ofwel de kostprijs. Door hier de gewenste winstmarge bij op te tellen, bepaalt u de prijs van uw product.

Concurrentiegeoriënteerde prijsstrategie

Vanuit het perspectief van uw concurrenten

Er is veel concurrentie tussen de verschillende webshops. De prijs is een van de belangrijkste aspecten voor de consument en hij vergelijkt deze. Kies dan ook een concurrerende prijs. Dit betekent niet dat uw prijs lager moet zijn dan die van uw concurrenten of dat u uw prijzen moet verlagen. U loopt dan weer risico dat de winstmarge verdwijnt. Is uw prijs hoger dan die van de concurrent? Kijk dan eerst of u uw service kunt verbeteren. Zo kunt u gratis verzendkosten aanbieden, het retourbeleid verbeteren of een snellere levertijd bieden. Als uw service beter is dan die van uw concurrenten, vinden klanten het vaak geen probleem om wat meer te betalen. Een concurrentiegeoriënteerde prijsstrategie kan ook betekenen dat u uw prijzen wat mag verhogen. Hierbij kunt u de prijs natuurlijk nog lager houden dan die van uw concurrent.

Vraaggeoriënteerde prijsstrategie

Vanuit het perspectief van uw klanten

Bij de vraaggeoriënteerde prijsstrategie staat de klant centraal. Hierbij bepaalt u de prijs op basis van wat u potentiële klanten bereidt zijn om te betalen voor het product. Ook kijkt u hierbij naar de marktvraag. Als er veel vraag is naar een product, kunt u de prijs hierop afstellen. Let ook op de volgende punten:

Het unique selling point van uw bedrijf: ga na welke unieke waarde u levert. Dit kan een product zijn dat elders niet makkelijk te vinden is. Het kan ook zijn dat u een populair product levert tegen een scherpere prijs dan die van uw concurrenten

Het type klanten: onderzoek goed wie uw klanten zijn, wat ze willen, waar ze op letten en of ze voor u product kiezen met hun hart of met hun hoofd.

Door het unique selling point en uw klanten in kaart te brengen, heeft u een duidelijk beeld van uw klantprofiel. U weet dan beter waar u de focus op moet leggen. Consumenten hanteren onbewust een bovengrens (het product is te duur) en een ondergrens (het product is te goedkoop, de kwaliteit is onbetrouwbaar) voor het budget.

De drie prijsstrategieën zijn basisstrategieën. U kunt deze het beste in combinatie toepassen. Het is immers belangrijk dat alle kosten worden gedekt en dat u daarna naar uw concurrenten en potentiële klanten kijkt. Blijf uw prijsstrategie in ieder geval optimaliseren. Als uw webshop groeit of verandert, dan zal u weer een andere prijsstrategie moeten toepassen.

About author:
Met een achtergrond in marketing & verkoop hield Max de online ontwikkeling altijd in de gaten. Na het runnen van een aantal webshops volgde al snel enkele online marketing opdrachten voor zowel kleine als grote bedrijven. Dit heeft er toe geleid dat Online Marketing Assistent nu de uitkomst is voor MKB ondernemers die wel wat hulp bij online marketing kunnen gebruiken.

Tips & Tricks